bezár
 

irodalom

2023. 05. 19.
Tervezett káosz és bűnös nyomozók
Tudósítás Bánhidi Lilla és Gráczer L. Tamás könyvbemutatójáról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
2023. május 13-án szombaton a Margó Irodalmi Fesztivál keretei között mutatták be Bánhidi Lilla Sorsod Borsod, illetve Gráczer L. Tamás Az Úr szukái című krimijét. A két szerzővel Mészöly Ágnes író beszélgetett a Kristály Színtéren.

A Kristály Színtér Hajó színpada szombat este zsúfolásig telt érdeklődőkkel, akik a Prae Kiadó két legújabb krimijének könyvbemutatójára érkeztek. Mészöly az esten elhangzó kérdéseit papírcetlikre írta fel, amiket egy dobozban összekevert, és a két vendég felváltva válaszolt rájuk. Az első kérdés kapcsán Bánhidi elmondta, számára a tér és az idő különösen hangsúlyos regényszervező erő. Regénye Miskolcon játszódik, napjainkban. Azért választotta ezt a helyszínt, mert ő maga is Borsodból származik, és úgy véli, hogy ez a közeg megfelelő  egy regionális krimi számára.

prae.hu

Bánhidi Lilla

Gráczer regénye az 1400-as évek Budáján bontakozik ki – számára könnyű volt visszahelyezkedni ebbe a korszakba, hiszen Az Úr szukái előző könyvének, A háromfa hölgyének folytatása. Történészi végzettségéből és érdeklődéséből kifolyólag választott történetének középkori szcénát – hozzátette, hogy Mátyás, mint az ország utolsó nagy királya, mindig is népszerű téma volt.

A második kihúzott cetlin a „senki sem ártatlan” felirat állt, amit Mészöly azzal magyarázott, hogy mindkét regényben árnyalt, sokdimenziós szereplők tűnnek fel, és sok esetben a „bűnüldözők” is kétes szituációkba keverednek a nyomozások során. Így arra volt kíváncsi, hogyan jelenik meg ez a „relatív bűnösség” a szereplők jellemében.

Gráczer L. Tamás

Gráczer főhőse hóhérként dolgozik, és már alapból bűnös emberként indul – a hóhér pozíciójának elfoglalása számára felmentés volt a halálos ítélet alól. Ennek kapcsán kitér arra, mi számított bűnnek a középkorban, és miféle szankciók éltek abban az időben – végtaglevágás, nyilvános megszégyenítés, égetés, mindezek mára már kivesztek a büntetések közül. Gráczer történetében senki sem ártatlan, minden szereplőnek van valamilyen kisebb-nagyobb bűne.

Bánhidi a szereplők bűnösségének tekintetében kevésbé volt tudatos – úgy nyilatkozott, hogy a történetben mindenki kicsit ártatlan, és a bűnök alóli felmentés tendenciája érvényesül inkább a regényében. Mészöly elismerte, sosem gondolta volna, hogy valaha is szimpátiát vagy szánalmat tudna érezni egy olyan sorozatgyilkos iránt, mint aki Bánhidi krimijében szerepel.

Mészöly Ágnes

Az újabb kihúzott papírdarab – „nők áldozatszerepben, női nyomozókarakterek” – a két krimi női szereplőire terelődött hát a szó. Mészöly rávilágított, hogy mindkét történetben rengeteg női áldozat jelenik meg, illetve a bűntények megoldásában női karakterek is hangsúlyos szerephez jutnak. Gráczer egyetért abban, hogy nemcsak a középkorban, de manapság is jelentősen több nő esik gyilkosságok áldozatául. Kötete kapcsán a margitszigeti apácák hátteréről is szót ejtett, valamint Az Úr szukáiban több szerepet kapó Regináról is, aki egy fürdőház vezetőjeként keresi kenyerét, illetve a hóhér segítőtársa, szerelme.

A közönség

Mészöly a női szereplők kapcsán rámutatott Bánhidi, és regényének főszereplője, Alexandra közötti hasonló vonásokra – mindketten borsodiak, dolgoztak egy ideig a médiában; Mészöly arra volt kíváncsi, hogy mennyire tudatos koncepció, hogy a főszereplő hasonlít a szerzőre. Bánhidi elismerte, hogy bizonyos dolgokban valóban hasonlóak, hiszen a saját életéből és emlékeiből építette fel a karaktert, azonban  kiemelte, hogy vannak jellembéli eltéréseik is közte és fiktív szereplője között.

Ezt követően az írástechnika merült fel újabb témaként. Mészölyt, lévén maga is író, az érdekelte, a szerzők mennyi írói szabadságot engedtek meg maguknak, mennyire dolgoztak szigorú vázlat alapján, hogyan működött az írás folyamata náluk.

Bánhidi először azt hitte, az „impulzus-írás” működő technikának bizonyul majd, azonban akadályokba ütközött, így a mélyebb tervezés mellett döntött. Gráczer szerint egy idővonal hasznos lehet a történetszervezés szempontjából, azonban ez csupán egy ideig működik, aztán, ahogyan ő fogalmazott „a cselekmény részben önmagát alakítja”.

A két kötet

Az újabb kihúzott cetlin mindössze az „intermodalitás” szó szerepelt – Mészöly ezzel arra utalt, hogy a szövegekben megjelenő zenék és versek milyen koncepció alapján kerültek bele a történetekbe. Bánhidi szerint a zeneszövegek sokat hozzátesznek a szerző Borsodról kialakított képéhez, valamint szerinte így a befogadóknak is egyszerűbb lesz ráhangolódni Miskolcra. Gráczer inkább maradt az érzékszervekre gyakorolt hatásnál – hangsúlyosan jelenítette meg a középkorra jellemző szagokat, valamint verseket is illesztett a történetébe.

A beszélgetők

Ezt követően a szerzőknek egy-egy fun factet, vicces történetet kellett megosztaniuk az írásfolyamatról, háttérmunkákról. Bánhidi arról számolt be, hogy az áldozatok a barátairól kapták a nevüket – később egyfajta morbid „presztízskérdéssé” alakult a szerző baráti körében az, hogy ki hal meg előbb. A szereplők kialakításához pedig meglepő módon egy társkereső oldal is inspirációként szolgált – Bánhidi férje segített a keresésben, ami különös szituációt eredményezett, amikor a szerző egyik barátja meglátta a férj profilját a társkeresőn. Gráczer az áldozatai, illetve néhány szereplője nevét saját múltbéli ismerősei köréből kölcsönözte. Ezek az utalások Gráczer előolvasójának feltűntek, így ő tudta, melyik szereplő kicsoda lehet a szerző életéből.

Egy példány a bemutatott könyvekből

Az utolsó kérdés a lehetséges folytatásokra vonatkozott. Bánhidi már dolgozik a folytatáson, a Sorsod Borsod egy trilógia első része – annyit elárult, hogy a következőkben egy budapesti szubkultúra köré fogja szőni a történetet. Gráczer még nem kezdett neki a harmadik könyv munkálatainak, azonban reméli, hogy jövő év vége felé elkészül vele – a zárókötet fő témája a vér, illetve az ehhez kapcsolódó vallási vonatkozások lesznek.

Képek: Mariia Kashtanova

nyomtat

Szerzők

-- Mató Rebeka --


További írások a rovatból

Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról

Más művészeti ágakról

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés