bezár
 

art&design

2024. 12. 14.
A megfelelési kényszer ellenében
Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Borsos Lőrinc művészduó november 21-én tárlatvezetés keretében mutatta be legújabb egyéni kiállítását  az acb Galériában. 

Az alkotópáros ezúttal elhagyta a rájuk jellemző konkrét koncepció mentén való munkát, és ösztöneikre hagyatkozva egy humoros, ugyanakkor mégis önkritikus narratíva mentén dolgoztak, melynek kulcsa a tétnélküliség. De hogyan valósulhat meg ez? 

prae.hu

Borsos Lőrinc: Neo Inertia című kiállítása, 2024

A koncepciót maguk a bemutatott művek jelölik ki, ezáltal az elméleti háttér másodrendűvé válik, és felmerül a művészek aktivista szerepének kérdésköre is. A művésztől gyakran valamilyen konkrét mondanivaló átadását várjuk el, társadalomkritikai és politikai reflexiók formájában. De vajon ettől lesz valakiből jó művész és ez teszi műveit értékessé? A művészduó ezzel a gondolattal vitatkozik, hisz tapasztalataik alapján azt állítják, hogy ez az elvárás sokszor a kreativitás és az önkifejezés kárára megy. A megfelelési kényszer elleni tiltakozásképp született meg a mostani kiállítás, ahol korábbi munkáikból megmaradt, és egyéb fel nem használt anyagokkal dolgoztak, hidat teremtve a régi és új műveik közt. A művészek a tárlatvezetésen a francia forradalom képrombolásához hasonlították az alkotói folyamat megújulását, hisz a régi lerombolását követően mindig valami új jön létre – akaratlanul akár maguk a lerombolt alkotások is újrateremtődhetnek. 

Borsos Lőrinc: 7 pacek esztendő, 2024

Boris Groys dizájntalanságról és funkciótlanításról megfogalmazott elméletét alapul véve a spontaneitás válik vezérelvvé, Borsos Lőrinc új műveit játékos, könnyed és erőfeszítésektől mentes alkotásmód jellemzi. A művészduó szerint a túlzó esztétizálás olykor káros hatást gyakorolhat a műalkotás kialakulásának folyamatára, a cél tehát az ösztönből való alkotás volt.

Az általuk előre meghatározott szabály szerint a műtermi hulladékokból 5 másodperc alatt kellett művet alkotni. Nem volt idő a mondanivaló megfogalmazására, sem a túlgondolásra, a művészek kreativitása az elvárásokat hátrahagyva szárnyalhatott. A folyamat azonban így sem volt idilli, a kielégítő cél elérésének vágya nagy feszültséget teremtett, és előfordult, hogy a kész munkával egyikük sem volt elégedett. Ennek ellenére szem előtt kellett tartaniuk, hogy a kiűzött cél most kizárólag az alkotási folyamat élvezete, a végeredmény és a kinézet másodlagos. 

Borsos Lőrinc: Gáz van! 3., 2024

Mindennek ellenére elő-előbukkannak a rejtett jelentésrétegek: bibliai utalások, a művészek számára eszmei értéket képviselő személyes tárgyak, vagy épp a magyar népmesékből ismert motívumok. A levegőben pedig ott vannak a művészduóra oly jellemző politikai utalások is. A palesztin zászló például egy bájos, gyermekrajz stílusban ábrázolt nyúl képét követve, hirtelen robban be a kiállításba. A művek közt más művész munkáinak átdolgozásait is láthatjuk, a zászlós munkák a közben párhuzamosan kiállító Szombathy Bálint neoavantgárd művész előtt is tisztelegnek. Az Istenem, egy élet munkája címet viselő nyomattal pedig más művészek munkájának kisajátításáig is elmennek. 

A kiállítás a műtárgyfények lekapcsolása által teljesen átalakul, a központi falon például kirajzolódik a Gáz van című munka. A mű középpontjában egy nyúl szerepel, amelynek gyermeki megjelenése kontrasztba kerül a felirat vészjósló jellegével. Észrevehetünk egy teljesen újfajta UV barna színt is, amelyet a művészek előszeretettel használtak más kiállított munkákon is. A neonokat láthatóvá tévő kivetítő maga is egy alkotás, amely a fényművészeti dömper nevet viseli. 

Borsos Lőrinc: Gáz van!, 2024

A tárlatvezetés során a szerteágazó kiállítás rejtett összefüggései is kirajzolódtak, azáltal, hogy a művészek egyesével meséltek kiállított művekről. Érdekes, hogy ugyan az elméleti síkot igyekeztek tudatosan háttérbe szorítani, a művek mégis ösztönösen, a Borsos Lőrinc duóra jellemző módon politikai-társadalmi jelentést tükrözve rendeződtek egy lazább rendszerbe. 

Borsos Lőrinc: Neo Inertia
acb Galéria
2024. november. 8. – december. 6.

 

Képek forrása: acb Galéria hivatalos oldala

nyomtat

Szerzők

-- Szigedi Sári --


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés