bezár
 

színház

2010. 01. 02.
Ki Yerma? Játék és muzsika
Gabriel García Lorca darabja a Gólem Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ki Yerma? Játék és muzsika Yerma és férje gyereket akar. A nő mindennel próbálkozik, ám hiába kuruzslás, ráolvasás vagy egyéb gyógymódok és hozzá a társadalmi elvárások, nem tud teherbe esni. Az izraeli társulat Lorca-előadásában csak Yermát játssza nő.
Szkéné színház
Állítólag feminista olvasatban láthatjuk a darabot. Mert Yermát nő játssza, a másik két asszonyt, akinek viszont van gyereke (és természetesen a többi férfiszerepet) férfiak. Mégpedig úgy, hogy eljátsszák a férfi színészek női ruhában, nőnek sminkelve, hogy ők nők. Ettől lenne ez a Yerma előadás feminista?

Yermát először úgy látjuk, hogy bölcsőt ringat. Kézmozgása, annak folyamatos és finom ismétlődése valóban nagyon kecses, nőies, szerencsére majd még vissza is tér. Bölcső azonban nincs, levegőben mozog a kéz. Ahogy gyerek sincs. Viszont elénk tesznek három mosógépet, kettőben forog a ruha, egy pedig üres. A mosógéphasználattal minket, pestieket, némileg beoltottak, elvégre az Örkény Színház Vízkeresztjében Dömötör András rendező egy teljes előadást épít a mosógépekkel teli színpadra. Ami legalábbis elgondolkodtató megoldás, függetlenül attól, hogy tetszik-e az embernek akár az ötlet, akár a megvalósítás ebben a vizes–könnyes–tengeres Shakespeare-darabban. Igen, talán épp ez a probléma itt: nem gondolkodtat el. Persze, anyaméh, kettőben van valami, egyben nincs. Sajnos rájöttem, köszönöm, innentől nem igazán izgat.
Yerma - Fotó: Alan Gerar
Számomra egyszerűen nem derült ki, mit akarnak ezzel mondani. Mondják Yermának, hogy nem nő. Rendben van, akkor a nem nőt nő játssza, ezzel ellentmondva a szövegbeli állításnak, tehát hogy attól még ő igenis nő. De akkor az, aki gyereket szül, már rögtön férfi? (Vagy így jeleznék, hogy az illeszkedett be, az nőtt fel a férfias társadalomba?) És ha azt állítják, hogy igenis csak azért, mert van gyereke, még lehet, hogy férfi (például viselkedésében, érzületében – miért is ne?), rendben van, legyen. Akkor viszont miért nem férfiasan viselkednek? Mi értelme a női ruhába öltöztetett, asszonyok mozgását, nevetését, gesztusnyelvét utánozó férfiaknak?
Yerma - Fotó: Alon Gerar
A megválaszolatlan kérdések és a durva szimbólumhasználat ellenére egy nem feltűnő apróság mégis összetartja az előadást, és ez a színpadi mozgás. Szabályos utakon közlekednek, színpadra képzelt vízszintes, függőleges és átlós vonalak, illetve kör mentén. Ebből természetesen kiválik, amikor valamilyen hagyományos zenére táncolnak, nyilván ezzel is népszokást, tradíciót, társadalmat idéznek meg. A mozgás merevsége, szabályossága tartást ad az előadásnak, összefoglalja és roppant intenzitással tükrözi a hagyományok és elvárások már-már őrjítő merevségét. Sokkal inkább, mint az egyébként igen minimális díszletet, jelmezt, kelléket használó produkcióba gyömöszölt mosógépek vagy éppenséggel az oldalt folydogáló három vízcsap. Már csak azért is, mert az utóbbi precíz, komoly játékot követel, az előbbi meg inkább csak nehézkesen ellensúlyozza az egyszerűséget.

Federico García Lorca: Yerma

Yerma: Orna Katz
Juan: Yoav Hait
María: Nimrod Bergman
Victor: Yoram Yosephsberg
Öregasszony: Uri Rawitz
Dolores lánya: Icho Avital
Mosónők: Uri Rawitz
Icho Avital: Nimrod Bergman
Sógornők: Icho Avital, Nimrod Bergman
Dolores: Nimrod Bergman

Díszlet és jelmeztervező: Miriam Guretzki-Bilu
Zene: Yehuda Poliker
Fény: Jackie Shemesh

Rendező: Ofira Henig

Herzliya Ensemble

2009. december 4.
Nemzeti Színház, Gobbi Hilda Színpad

Gólem Fesztivál

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Mátrai Diána Eszter --

Budapesten születtem, itt végeztem angol, magyar és színházi dramaturg szakot. 2008 óta vezetem a prae.hu színházi rovatát. Szeretem Mozartot, Shakespeare-t, a somlói galuskát és a világbékét. S hogy magamról is mondjak pár szót: távol áll tőlem az önirónia.


További írások a rovatból

színház

Fiatal alkotók és a kreativitás színháza Fiatal alkotók és a kreativitás színháza
FACT a Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2020. február 6-9.
Interjú Geréb Zsófia színház- és operarendezővel magyarországi és külföldi tanulmányokról, lehetőségekről, tervekről
színház

Gravitáció? Legyőzve! Gravitáció? Legyőzve!
Hófödte álom - ősi cirkuszi mese
színház

Játszma mindhalálig Játszma mindhalálig
Láthatáron Csoport: Hagyaték

Más művészeti ágakról

építészet

A többléptékű város nyomában A többléptékű város nyomában
Smart city és azon túl
gyerek

Kazinczy mint apa
Kerekasztal-beszélgetés a Petőfi Irodalmi Múzeumban
art&design

A blöffben nem hiszek A blöffben nem hiszek
Interjú Szűcs Attilával az alkotási folyamatról, a galériák szerepéről, hazai és külföldi művészeti terekről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés