bezár
 

gyerek

2013. 02. 09.
Utánuk az özönvíz
Kőszeghy Csilla: Bumburi és a papagáj
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Noé nélküli áradat, az állatok az Ararát helyett a városházán kötnek ki. Mindez egy ribizliturmix miatt. Bumburi, a kissé bumfordi kutyus vidéki otthonában lelkes tenni akarásból Pierre Richard-i ügyefogyottsággal sodortatja magát az eseményekkel, majd a sáros cunamiban tempózik. Ráadásnak ott van ez a papagáj…

prae.hu

Ezen oldalakon írtam már korábban a Bumburi a városban és a Bumburi nyaral című kötetről is, ezért önismétlés helyett ezúttal arra vállalkozom, hogy a legújabb Bumburi-kaland lapjai közül kiválasztok kettő oldalpárt – a legrövidebb és legterjedelmesebb szöveggel ellátottakat –, s afféle végletként elemzem azokat, elsősorban verbalitás–vizaulitás kölcsönös ráhagyatkozása szempontjából.

A legterjedelmesebb szövegközlés a 15. oldalpár bal oldalán található, ahol összefoglalót olvashatunk a korábbi 14 oldalpár történéseiről.

"– Én csak répás ribizliturmixot akartam inni – kezdte nagy hangon Jojó –, de Bumburi kifröcskölte a falra, mire mondtam neki, hogy kenje le a falat rózsaszín festékkel, de a vödör a Lali [a szamár] fejére esett. Lali széthordta a kertben a festéket, akkor mondtam Bumburinak, hogy locsolja meg a kertet, de a slag szétrobbant, és a víz megindult. Mondtam neki, hogy ásson akkor árkot, erre elárasztott mindent a sár, mi pedig ide sodródtunk. Bumburi jól megcsinálta! Én még éhes is maradtam."



A visszautalást, újramesélést, rekonstrukciót a társcímszereplő, Jojó végzi, akinek szerepe egyébként teljességgel kihagyható lenne a meséből – hacsak a sorozatlogika nem kívánna mindig új szereplőket az újabb részekbe. Ráadásul egy ilyen, hagyományosan cserfes, színes karaktert, mint a papagáj. Mint olvashatjuk, a saját narrációjában sem volt sok szerepe, mondhatjuk, ő a dekoráció a történetben, melynek cselekménymintájával ("bajra baj" vagyis a csalimesékhez hasonlóan ok-következmény folyam) több más gyermekmesében is találkozhattunk már (kortárs példa: Richard Scarry Tesz-vesz városának Mosoma úr különleges napja című részében, ahol egy - a saját lábában is elbukó sertés rommá változtat egy kávéházat egy banánturmix miatt…). A hosszú szöveghez a legegyszerűbb képi oldal dukál: középen a mesélő papagáj, akinek történeti utalásait képregény-buborékokba rajzolt feedbackek (korábbi rajzok fekete-fehérben, egyszerűsítve) jelzik. Mind a szöveg, mind a kép újramondó funkcióval bír, a kisgyermeknek segít összefoglalni, akár saját szavaival újramondani, kiegészíteni a történéseket, anamnézist készíteni a korábbi eseménysorról. Foglalkoztató füzetként, akár vissza-vissza is lapozhatunk egy-egy éppen ismételt oldalpárra. A kötet így önmaga újraolvashatóságának lehetőségét, kényszerét eleve beépíti lapjai közé.

Mit látunk a 17. oldalpáron, a legrövidebb szövegrész mellett? Feltételezhetően – a fentiekből kiindulva – egy nagyon gazdag ábrázolást, hiszen itt döntően a vizualitásnak kell továbblendítenie a mesét, történetté kovácsolhatóvá tennie a láthatót. Kék ég, madárral, fehérfalú ház cserépfedéllel, az ablakban a kislány, Lili suvickol, Bumburi meszeli a falat, a zöld füves előtérben Elemér bácsi, Jojó gazdája Lalit mosdatja, a papagáj segít neki, tevékenységüket egy malacka követi figyelemmel, egy csibe egy kisbárányt tisztogat, míg mellettük egy átfutó egérre fittyet hányva egy cica mosdik. Mit olvasunk bal oldalon?

"Bumburi és Lili a házat rakták rendbe, Jojó és Elemér bácsi az állatokat sikálták le. Fricinek, a macskának nem kellett segítség."



A barit sikáló csibe képileg van csak jelen, viszont verbálisan elliptikus, kérdésfelvető a Friciről állított mondatrész, a képpel kiegészülve kapjuk meg a választ a "miért nem kellett neki segítség?"-re. Az viszont nem állítható, hogy ez a kép lenne a leggazdagabb információkban, pl. a 11. 12. 13. oldalpárok színben tobzódóbbak, rajzolt karakterben pedig mennyiségileg nyerőbbek.

Most talán kevésbé érvényesült a korábban oly bájosnak, ötletesnek ható kollázstechnika, – sajnos –  több a rajzolt, festett elem. A milliméterpapír használatán kívül (ablakkeret, slag, ház alja, tapéta) a 3. oldalpáron a fotel, az 5.-en a hajtogatott papírhajó csákóként, majd később egy idős hölgy ruhája és a végén a szalvéták szűkös léte támasztja ezt alá.

Mozgalmas, színes, gyerekek látványvilágát maximálisan kielégítő kötet a sorozat 3. tagja, nekem ugyan a megelőzőek egyénibbnek tűntek a történetvezetés szintjén, de ez óhatatlanul adódik a sorozat tovább- és kiépülésével – az újdonság varázsa már elveszett.

Bumburi és a papagáj
Írta és rajzolta: Kőszeghy Csilla
Budapest, Pozsonyi Pagony, 2012.
40 oldal, 1690 Ft
2-5 éves gyermekeknek ajánlva
A kötethez, Bumburihoz iPhone-alkalmazás is kötődik.


A szerző-illusztrátor weboldala.


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Rácz I. Péter --


További írások a rovatból

gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
Interjú Grancsa Gergellyel

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
A kripli a Centrál Színházban
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés