bezár
 

színház

2013. 02. 19.
Futnak, futnak, futnak, futnak.
Brothers. Fehér Ferenc előadása a Trafóban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tökéletes a névadás. Fehér Ferenc koreográfus-táncos Brothers című előadásában négy fiú versengését, játékát láthatjuk, melyben a négy szuggesztív test egymáshoz való viszonya egyfajta fiúgyerek-karikatúrában mutatkozik meg. A fivérek kíméletlen szeretete egymás iránt, a nem szánó, inkább praktikus, nem civilizált, hanem ösztönös viszonyuk megmutatásában éppen annyi az őszinte meghatódás, mint az önironikus gesztus: a fiútestvérek összecsapásai – az erő, az ügyesség, a verseny, a győzelem fogalmai közé szorult viselkedést mutatják meg, mely sokkal inkább a legkomolyabb értelemben vett játék, mintsem játékosság.
A fivérek előadása egy etapban megy le. A jeleneteket Fehér Ferenc nem csak a szereplőszámhoz köthető egységekként választja el, melyekben a testvérek jelenléte csak attól függ, hogy a mozdulatsor harc-jellegét tekintve két, három vagy négy embert kíván. A csupasz, erőteljes hatású padló ürességét rendkívül variábilis módon alkalmazza: egyrészt a jelenetekbe szervesen beépített, sőt központba állított fénydíszletekkel, másrészt a járásokat is felhasználó, az üres színpad padlójának éppen csak látható sávozását is alapul vett mozgásiránnyal vonja a játékba a díszlettelen teret. És ezzel alkotja meg tényleg a semmiből azt a végig kitartó gondolatot, melyben minden mint küzdelem jelenik meg: hogy a fivérek játéka alapján a néző is mindent versenypályának tekintsen. A járások irányát futópályának, a lefektetett padló sávozását úszópályának nézzük.
És e szerint a gondolat szerint halmozzák egymásra a jeleneteket is – nem önmagában, az egyes jelenetekben groteszk ez az előadás, bár nyilvánvalóan humorral kezeli mind a témát, mind saját előadásmódját. A jelenetek egymásutánisága az, ami valóban megkapó: a folyamatos ismétlés egy olyan formájával, mely szerkezeti, gondolati téren ismétel, azaz a tényleges visszajátszás csak a keretes szerkezetben, az első és utolsó, aprózott futóversenyben érhető tetten. Az utolsó jelenet előtt még külön ki is jelentik a lényeget – a gyengébbek kedvéért vagy csak pimaszságból – hogy "Futunk. Futunk, futunk, futunk…" Eddigre azonban már megteremtődött az a szemlélet, (önszemlélet és viszonyrendszer is) melynek egyszerű, tiszta gondolati alapja a versenyként, versengésként tekintett (férfi)élet.
Nyilvánvalóan van ebben a szűk háromnegyed órában valami túlzott egyszerűsítés. A ruhák pálutcaifiúsága, a túlcsorduló vagánykodás és az összecsapások néha vígjáték-sémákba forduló mivolta, (néhány esetben még) a mozdulatsorok újrajátszásai is olyan elemei az előadásnak, amelyek egy-egy ötletre építve (és ezeket épp csak variálva) nem képesek lefoglalni az ismétléses jelenetek teljes idejét, de amelyeket a tánckoreográfia kreativitása sem tud feloldani.

A táncosok, Fehér Ferenc és Dózsa Ákos könnyedsége mellett a csoport másik két tagja, Szitás Balázs és Tr. Szabó Gyurka arca, kifejezőkészsége mutatkozik meg inkább: a kidolgozott mozdulatsorok és a mozdulatlanságban is jelenteni tudó test megmutatásának ütköztetése azonban nem jellemzője az előadásnak, így gyakran érezni valami ki-nem-dolgozható erőmunkát ott, ahol akár egy performatív gesztus is erőteljesebben hatott volna. A próbafolyamat megmutatása, a közös munka jelzései (például a koreográfia fárasztó voltára való szóbeli utalás) nem menti meg a helyzetet, sőt inkább valami oda nem illő hangsúllyal látja el azt: az önirónia egy szélsőséges példája lesz csupán, mely a többi önmagára utaló gesztus rendszerébe nem ágyazható bele tökéletesen, és így talán inkább magyarázkodásnak hat.
FehérFerenc:Brothers,hely:port.hu,PuskelZsolt
A fivérek megjelenése azonban mindvégig mutat az egységes rendszer megmutatásában is valami különállót, egyénit – melyben a táncos koreográfia és a performativitás szétválasztása kiegészíti, és nem kioltja egymást: az alakok utánzó, ismétlő mozdulatsorai között az egyes alakok személyes története is kirajzolódni látszik.

Mert – talán az előbb említett "ügyetlenség" miatt is – intimnek és beavató jellegűnek érezni minden megmozdulást: a meztelenség kitartott képpé való formálása, mely az előadás plakátjának is (talán nem véletlenül) központi eleme; vagy éppen a legyőzött, lépést tartani nem tudó fivér önmagára találása a balett koordinált rendszerét mankóul használva a testvérek egységes tablója, ironikus gegjei felé nagyítót tartva a tragikumot rajzolja ki.

Fehér Ferenc: Brothers

Táncosok:
Dózsa Ákos, Fehér Ferenc, Szitás Balázs, Tr. Szabó Gyurka

Fény: Bánki Gabi
Zene: Fehér Ferenc
Jelmez: Simon Judit
Hang: Kovácsovics Dávid

Koreográfia: Fehér Ferenc


Bemutató: 2013. február 14.
Trafó Kortrárs Művészetek Háza

nyomtat

Szerzők

-- Hutvágner Éva --

író, kritikus, színháztörténész


További írások a rovatból

Interjú Szabó Imola Juliannával, a MáSzínház Ha, én… című előadásáról
színház

A Punchdrunk Viola's room előadása Londonban
Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban
színház

A Katona József Színház DoKlub projektjének Lepjetek meg! című előadásáról

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés