bezár
 

irodalom

2013. 07. 22.
Politika és irodalom az Idővonalon
Korányi Mátyás beszélgetése Borsik Miklóssal, Payer Imrével és Szőke Imrével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Politika és irodalom az Idővonalon Miért rossz a diktatúra az irodalom számára, vagy miért jó neki? Milyen kapcsolat áll fenn politika és irodalom között, illetve ennek a kapcsolatnak milyennek kell lennie? Korányi Mátyás és vendégei nagy fába vágták a fejszéjüket az Idővonal című beszélgetéssel, száz év irodalmi életének történéseit nem könnyű bő egy órában összefoglalni. Ha elsőre túl nagynak is tűnt a merítés, azért sok fontos gondolat fogalmazódott meg.
A program alcímében megjelölt elmúlt száz év magyar irodalmának fő irány- és erővonalairól sokat lehet beszélgetni, de hogy átfogó képet kapjunk róla, kevésnek tűnt az egyórás beszélgetés. Budán, a nemrégiben megnyílt B29 Galériában írók, költők tettek kísérletet arra, hogy megosszák egymással és a közönséggel a témába vágó gondolataikat. Érdekesen indult a délután, Karinthy Frigyes klasszikussá vált kérdését, miszerint lehet-e barátság férfi és nő között, és ha igen, miért nem, a beszélgetést moderáló költő, Korányi Mátyás kiindulási alapként használta fel, némileg átalakítva: lehet-e barátság politika és irodalom között, és ha igen, miért nem?
Borsik Miklós, Payer Imre, Korányi Mátyás, Szőke Imre
A beszélgetőpartnerek a kérdést különböző irányból közelítették meg, néha kissé csapongva. A végig legaktívabb Payer Imre először arról beszélt, hogy az irodalom alapvetően magányos művészet, az írók általában egyedül alkotnak, de hogy ki kap helyet a kánonban, az már a közösségtől, a politikától is függ. Szőke Imre tisztázta, hogy a politika nem keverendő össze a hatalommal, inkább a közösség ügyeinek intézését jelenti, ilyen értelemben pedig az irodalom nem szokott elhatárolódni a politikától. Az író, költő tehát, amennyiben felelősséget érez a közügyek iránt, óhatatlanul is politizál, az már más kérdés, hogy az irodalom korszaktól függően barátozik-e a hatalommal, esetleg lefekszik-e neki. Hogy a politika és az irodalom elválaszthatatlanok, arra példát szolgáltatnak a bebörtönzött írók.

A műsorvezető kérdésére, hogy az volna-e az ideális, ha a politikai elit biztosítaná a szükséges forrásokat a művészetek számára, ugyanakkor békén is hagyná őket, Payer Imre helyeselt, hozzátéve, hogy ösztönözni kell az alkotást, segíteni a művelődést. Az elmúlt száz évben azonban sokszor és sokféleképpen alakult át ez a viszony, amelybe napjainkban beleszól az internet is, mint az információáramlás legfontosabb csatornája. Erről a beszélgetés legfiatalabb résztvevője, Borsik Miklóst ejtett szót. Hogy a társalgás tovább csapongjon, szóba jött a népies és urbánus mozgalmak ellentéte is. Payer szerint napjainkra a népi mozgalomnak éppen a népiessége szűnt meg, és alakult át etnikai kérdéssé, míg az urbánus mozgalom ultraliberálissá vált.
Borsik Miklós, Payer Imre, Korányi Mátyás, Szőke Imre
Az ideológiák történelmi koroktól függően különböző mértékben befolyásolták az irodalmat. Szőke megemlítette, hogy a diktatúra megszűnésével a rendszerváltás utáni húsz év ideológia nélkül telt el, míg napjainkban mintha újra megfogalmazódna egy másik ideológia, Payer szerint viszont nem ez a baj, sokkal inkább a nagytőke irányít, és ehelyett az esélyegyenlőség biztosítása lenne a legfontosabb. Korányi újabb felvetésére, miszerint teher alatt nő a pálma, avagy egyes irányzatok elnyomása akár jót is tehet az irodalomnak, szintén Payer adott választ. A diktatúra kevésbé puha éveiben betiltották az Újhold folyóiratot, amely ennek a betiltásnak is köszönhette, hogy az ellenállás emblematikus lapjává nőtte ki magát. És itt lépett be a beszélgetésbe a tiltott gyümölcs kérdése, mert Payer szerint ha az ellenállás a föld alatt zajlik, annak mindig van romantikája, az underground, különösen történelmi távlatból szemlélve elismerésre méltó, tekintélyt parancsoló.

Az irodalom és a történelem kapcsolatát boncolgatva Borsik elmondta, hogy ő maga soha nem szerette a történelemórákat, amihez nyilván a tanár személye is hozzájárult, mindenesetre úgy érezte, hogy például Pilinszky verseiből többet megtudhat bizonyos eseményekről. Ehhez a gondolathoz csatlakozott Korányi is, aki szerint probléma, hogy a történelemoktatásban a tények mellett nem kap elég hangsúlyt a tanulság. A beszélgetés során többször is előkerült a Nyugat, amely Payer szerint a század elejének nemcsak legfontosabb és legnagyobb hatású folyóirata, de irodalmi mozgalma is volt. Az előző korszak pangása után városiasodás, modernizáció következett. A virágzásnak Trianon vetett véget, magával hozva a magyarság kisebbrendűségi érzését, állandó bűnbakkeresését, az egyre erősödő antiszemita indulatokat.
Payer Imre
Payer a mai helyzetet a Nyugat megjelenése előttihez hasonlította, legalábbis ami a kulturális élet pangását illeti, viszont különbségként említette, hogy napjainkban jelen van az internet, amely kánonellenes, nyílt és demokratikus. Mielőtt a három vendég saját verseiből olvasott volna fel, előkerült, a mecenatúra kérdése is. A Nyugat esetében ugyanis egy tőkeerős mecénás, Hatvany Lajos biztosította az anyagi hátteret. És hogy napjainkban lehet-e, kell-e, hogy támogassa a magyar irodalmat egy hasonló mecénás? A válasz nagyjából az, hogy kell, de csak akkor, ha a hatalomhoz hasonlóan ő sem szól bele ideológiai és művészeti kérdésekbe. Mindezzel sokkal okosabbak talán nem lettünk, de a beszélgetés gondolatébresztőként mindenképpen hasznos volt.
nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon
Kiszely Márk volt a Kötetlenül sorozat vendége

Más művészeti ágakról

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés