bezár
 

irodalom

2007. 06. 13.
Csont nélkül beszél
k. kabai lóránt: hiba nincs
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Csont nélkül beszél Szoba kiadó! A 101-es csak 1279 forint, de a karnison véres bársony lóg. Egy kisbetűs férfi, k.kabai lóránt 3. verskötetét 29 évesen publikálta, mint Ady. Persze ennek semmi jelentősége nincs. Ettől még bármikor elviheti az ördög.
Kezembe veszem a hiba nincs-et, mint egy tűt. Persze nem tű-, hanem kocka alakú; sötét, súlyos fedelű, mint egy koporsó. Nem is érti, minek nyitogatom, hiszen „nincs kegyelem. / csak sötét, irgalmatlan közöny van. / meg gyűlölet mindennel és mindenkivel szemben, / ami kitör a zsibbadt napokból és éjszakákból. / ez megkönnyíti várni a pillanatot, / amikor sopánkodás és önsajnálat nélkül / itt lehet hagyni az egészet végre.” Jaja, írásod legyen öngyilkosság, vagy majdnem az.

A hiba nincs-ben hideg van, mint egy tükörben. („néztél már annyi ideig tükörbe, / hogy az arcod teljesen értelmetlenné vált?”) A hiba nincs Kristály Keserű, amibe valaki tölti a vodkát. Talán Wittgenstein, talán más, hisz ennyi fájdalomba a sátán is könnyen beköltözhet.

A hiba nincs 101 oldalon át, lassan, körülményesen tetovál. Babrál a tűvel, piszmog, emberkedik: az isten tudja, mit csinál. S még hátat is fordít közben, ha dandy-kedve úgy tartja. Hátat fordítani a többségi lírának pedig régóta indokolt: mint kurváknak a pirosító. Az irodalompolitikáról csak egy mondatot: A könyv nem számíthat nagy sikerre, mivel gondolatok vannak benne.

Az egyik mottót az állandóan lesajnált és félreértett Wittgenstein is írhatta volna, de Roubaud írta: „A fény színtelen. Ha ez így van, akkor abban az értelemben, ahogy a számok színtelenek.” Nem szeretnék enigmákat leleplezni. Évekig úgy olvastam, hogy én leszek a nagy azonosító. Pánikoltam, hogy bent marad a titok. Most meg már attól félek, hogy rálátok, pedig (ahogy egy Chandler-regény fülszövegében olvasható) „nem jó titkok tudójának lenni, mert tragédiák színhelyére nyílik minden ajtó”. Szóval nem árt egy kis Chandler-, Salinger-, Remarque-, Wittgenstein-, Ady-, Tandori-, Petri-, Kemény-, meg Bartis-ismeret a könyvhöz. De igazából ez sem jelent semmit. Írni, olvasni vakon jó. A kulturális utalások inkább csak középen fontosak.

A lényeg, hogy akarjál nézni, csak úgy fogsz tudni szórakozni. A hiba nincs-et olvasva lát(hat)sz. Egy negyvenéves férfit például. Olyat, aki gyufával gyújt rá. Vörös hajú gyufával fehér bőrű cigire. Akinél a piszkos köröm, meg a cinizmus elvi kérdés. Aki nem szerepel, csak megy. A testekkel, amikben valaki volt. Megy és cipel. Ő olyan cipelős. Ő a zsákos ember. Féljen tőle, akinek nincs jobb dolga.

Tehát egy férfi: kisbetűkben, akárha ünneplőben. Kis betűkkel ír, spórol. Nem mintha elnézést akarna kérni, csak nem akar zavarni. Lámpaoltás utáni hangon beszél, hogy néha kiabálhasson, mert van mit érvénytelenítenie. Hisz nem az a kérdés, hogy lejáratod-e magad, hanem hogy van-e mit lejáratnod. („mama kínzó fejfájása vagyok”)

A hiba nincs valahogy olyan szürke, teliszürke. Mint az ég, meg a szilikát. Mint a borosta. Teli könyv, telített. Tele letakart, sok-sok jaj-jal. Mert le kell takarni. Aztán ki kell tolni, mint egy hordágyat. A szerző mint leples bitang? Ami biztos: csont nélkül beszél, sok vak, felnőtt találattal. És keresi a kesztyűt, de fehér kesztyűt már nem találni. Ki dobná el, akinek még van, akinek még fehér? De kabai képzeli, hogy megtalálja, és felveszi. Kabai képzel. Téged (is). Érted és helyetted gázol térdig a keserűben.

Orvoshoz nem jár, de kalapja van. Fekete-fehér. Abból keveri ki a szürkét. Egy férfi elnéz a poharak felett. Egy arc, ami bajban van. Pánikban. Sakkozik Wittgensteinnel, aztán ölre megy a dizőzzel; és nem lesz könnyebb, nem lesz rosszabb. Egy halott hasonmása ő, halottak mászkálnak benne, csont nélkül. Pultnak lökött szemantika, meg nők a pult alatt, akik előkerülnek, mindig rosszkor, de valahogy fényesen. Talán miattuk érdemes ugyanazokat a köröket róni: egy kórházban körbe-körbe, aztán „eldobni a testet is, ezt a kopott és gyanús szöveget”. A szerző elmegy, de lekapcsolja maga után a lámpát. Lecsukja, mint a szemet. („eloltani minden fényt, az állandó feketét is”)

Csak egy jöttment ő. Csodaszarvasa, havi fixe nincs: ha szörpre vágyik, megharapja egy nő nyakát. Persze, stílusa van: megvárja, míg a nő felkínálja neki. „nincs mit szólni semmilyen jövő időről, / a belső beszédet a másik is másképp érti. / úgy van ez, mint mindig: / rendes embere senkinek nem lehetek.”

Mondhatnám: versben bujdosó rakendroll ez; de 2007-ben már nincsenek bohémek, csak lúzerek. Kimerítő költészet: fáradt, nehéz leszel tőle, mint reggelre Ady, vagy épp könnyű, mint egy vízihulla („mint egy megkapó halott, igen, / leginkább így élek emlékezetemben"). Én se folytatom, csak nézek, bár „a szememet valójában nem látom. / tudom, hogy valami problematikus benne.”

k. kabai lóránt: hiba nincs. szoba kiadó bt., miskolc, 2006. 101 oldal, 1279 Ft.


Pollágh Péter
nyomtat

Szerzők

-- Pollágh Péter --


További írások a rovatból

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon
irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója

Más művészeti ágakról

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés