bezár
 

zene

2014. 07. 02.
A zongora és az orgona esete
A MÁV Szimfonikusok koncertje a Művészetek Palotájában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mozart Figaro házassága nyitánya jó színvonalt sejtetett az estre. Aztán jött egy kevésbé izgalmas, ám annál hosszabb zongoraverseny, majd a 93 éves Menahem Pressler ráadás zongorajátéka, ez egészen egyszerűen lenyűgöző volt, végül Saint-Saens egyik szimfóniája koronázta meg ezt a majdnem tökéletes estet.

prae.hu

A Mozart operanyitányokkal csak egy baj szokott lenni: túl rövidek. A Figaro házasságának pedig különösen hamar vége van, ugyanis Mozart utólag kihúzta a például a Szöktetés nyitányában még hallható, a mozgalmas téma közül kiemelkedő nyugalmas középrészt. Itt az Andantét megsemmisítette, így nem hiába van az az érzése az embernek – persze ha jól játsszák – hogy ennek vagy hosszabbnak kéne lennie, vagy akkor legalább hadd lássuk magát az operát is...

Csaba Péter igen nagy tempót diktált, melyet a MÁV Szimfonikusok készséggel lekövetett, így egy lüktető, száguldó, ugyanakkor bravúros zeneművel alapozták meg az estét.



A B-dúr zongoraverseny, Mozart utolsó, ebben a műfajban született műve épp a másik végletet képviselte. Felejthető előadás volt, egyébként pedig Mozart nem vokális zenéihez kapcsolódó véleményemet már megismerhették a kedves olvasók. Szabályosan unatkoztam a darab alatt.

Ami viszont felüdülésként ért a műben, az Pressler zongorajétáka volt. Ő az a művész, aki élemedett korára nemhogy veszít tudásából (annak ellenére hogy egy-két hangot esetleg félreüt), amit idős korára hivatkozva elnéznénk neki. Minél inkább benne van a korban, annál átütőbb a játéka. Annál inkább beleteszi önmagát és múltját, és bár lehet, hogy a legapróbb mozdulatok is nehezére esnek, úgy gondolom, órákon keresztül képes lenne zongorázni.

Szerencsére a Mozart-darab után ismét megtisztelte a – bejövetelekor és a zongoraverseny után is vastapssal hálálkodó – közönséget, amikor eljátszotta Chopin Cisz-moll nocturne-jét, mely A zongorista című Polanski-film betétdala is lett. Számomra ez volt az est csúcspontja.

A műsorban szereplő másik három mű extrovertált jellege mellett igazán emlékezetes marad Chopin magába forduló, elmélkedő nocturne-je. A darabnál még inkább az volt az érzésem, mint amit leírtam fentebb Pressler játékáról: a zsidó származású művész nem "egyszerűen" lejátszotta a darabot, mert az egy dolog, hogy tökéletesre sikerült, de olyan érzésem volt, mintha az egész élete benne lenne, annak minden szépségével és gyötrelmével.



Menahem Pressler nevéhez fűződik egyébként az 1955-ben alapított, azóta világhíressé lett (2008-ban megszűnt) Beaux Arts Trió.

Saint-Saens III. C-moll szimfóniája egy olyan darab, amit csak ajánlani tudok azoknak, akik szereti a változatos lüktetésű és időről időre más-más hangszereket előtérbe helyező műveket. Engem legalábbis levett a lábamról, a Mozart-zongoraversennyel ellentétben itt egy percig sem unatkoztam.

A darab egyik különlegessége az orgona szerepeltetése, ami miatt Orgona szimfóniának (de nem orgonára írt szimfóniának) is szokták nevezni, bár csak két részben csendül fel a hangszer. A másik különlegesség, hogy két tételes darabról van szó.

A MÁV Szimfonikusok Csaba Péter vezenyletével jól eltalálta a tempóváltásokat és a főleg a 2. tételben előforduló forték és pianók sűrű váltakozását. Szamosi Szabolcs orgonajátéka pedig magabiztos, pontos volt. Az első tétel harmadik Poco adagio részének távolba meredő lezárását a vonósok és az orgona finom párbeszéde adja, ugyanakkor a "különleges" hangszer emelkedetté és még izgalmasabbá teszi a művet.

Szamosi Szabolcs

A 2. tétel az ezután folyton visszatérő, pizzicatós refrénnel kezdődik, melyet először a vonósok majd a fúvósok ismételnek el. A Maestoso nevéhez híven fennkölten kezdődik: a fő témát az orgona, harsonák és dob erőteljes megszólalása biztosítja. Innentől kezdve a darab a "végigrepesztésről" szól. Végül pedig diadalmas, méltóságteljes, dinamikus befejezést kapott.

Az est számomra felejthetetlen volt, amihez Pressler zongorajátéka kellett.

A műsoron:

W.A. Mozart: Figaro házassága - nyitány
W.A. Mozart: B-dúr zongoraverseny, K. 595
C. Saint-Saens: III. C-moll szimfónia, op. 78


Közreműködött:
Menahem Pressler (zongora)
Szamosi Szabolcs (orgona)


A MÁV Szimfonikusokat Csaba Péter vezényelte.
nyomtat

Szerzők

-- Szlávik Dóra --


További írások a rovatból

Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés