bezár
 

film

2015. 06. 23.
Andalúziai kutyavilág
Alberto Rodríguez: Mocsárvidék
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mocsárvidéket “a spanyol True Detective-ként” emlegetik. 10 Goya-díj bizonyítja, hogy nem holmi koppintásról van szó, inkább az HBO sikersorozatának méltó európai és nagyjátékfilmes párdarabjáról.

Látványosak a hasonlóságok a True Detective (A törvény nevében) és jelen mozi között. A műfaj mindkét esetben krimi, sorozatgyilkos-thriller és buddy cop procedural (zsarufilm össze nem illő társakkal). A helyszín ezúttal is az Isten háta mögötti vad vidék, az idő pedig ugyancsak közelmúltbeli: ezúttal 1980-ban, az andalúziai mocsárvidéken járunk. A két nyomozó ezúttal is tökéletes ellentéte egymásnak. Ahogy a True Detective-ben Martin Hart (Woody Harrelson) egy átlagzsaru, Rust Cohle (Matthew McConaughey) pedig egy szabadgondolkodó kozmopolita, ezúttal is kapunk egy idősebb, régimódi helyi kopót és egy nagyvárosi, progresszív gondolkodású ifjú titánt. A brutális sorozatgyilkossági eseménysorozat mindkét esetben pusztán kötelező műfaji narratíva, alibi, ami főként azt a célt szolgálja, hogy dramatizálja a miliőt és az atmoszférát (és főleg, hogy a rejtély fenntartsa a néző érdeklődését).

prae.hu

4

Fontos különbség viszont, hogy ezúttal egészen más a jó zsaru-rossz zsaru felállás. Egy krimiben sosem árt a minél több vörös hering, azaz nagyot dob a feszültségen, ha a gyilkos után nyomozó páros egyik tagja gyanússá válik. A True Detective már a pilot részben megszellőztette, hogy akár a kiégett, lecsúszott, kriminálisan pesszimista Rust is lehet a rejtélyes sorozatgyilkos, a helyi zsaruk legalábbis őt gyanúsították. A gyarló kisember Harttal ellentétben a folyvást filozofálgató Rustból tehát ki kellett volna néznünk, hogy gyilkos. A Mocsárvidékben fordított a felállás. A kegyvesztett nagyvárosi kopó egy percre sem gyanús, hisz filozofálás helyett a terhes feleségével beszélget telefonon, ezzel szemben az alkotók már a film elején félreérthetetlenül utalnak arra, hogy az őszülő halántékú veteránnak vaj van a füle mögött. A True Detective démonizálta a kívülálló, különc hőst, e film viszont heroizálja, és ezért a spanyolok érdemelnek dicséretet.

6

Mindez persze komoly szerepet játszik e történet összefüggéseiben. Ellentétben a True Detective-vel, e film pusztán egyetlen (és történelmi, múltbeli) idősíkon játszódik, nem vágnak oda és vissza közelmúlt és jelen között. A miliő pedig a Franco-rezsim bukása utáni évek egyike, amikor Spanyolország éppen átállt demokráciára. Ebben a kontextusban nyer értelmet az, hogy e történetben az idősebb, vidéki, konzervatívabb zsarunak lehetnek csontvázak a szekrényében, hisz ő Franco-párti, míg nagyvárosi kollégája nyíltan demokrata (pl. nyílt politikai levelet ír a helyi újságba). A True Detective alkalmával nem egynéhány sátáni nemezis (amilyen pl. Hannibal Lecter) szedte áldozatait, hanem inkább az elvadult vidék, és ezúttal sincs másként. A különbség legfeljebb az, hogy ezúttal nem egy tájegység, hanem a történelmi múlt egyik érája, rendszere (Franco rémuralma) követel áldozatokat. De ami azt illeti, maga a helyszín ezúttal is átmenet vadon és modern világ, tenger és szárazföld között, ami egyben a korabeli spanyol állapotokra is rímel, hisz e nép egy fasisztoid diktatúra után igyekezett visszatérni a civilizációba. Mintha az X polgártárs vagy A 44. gyermek spanyol verzióját látnánk, melyben a sorozatgyilkos-szál csak alibi egy gyilkos rendszer bemutatásához.

2

Ezúttal tehát a sötét történelmi múlt kísért a jelenkori vidék fenyegetése helyett, de hőseink így sem járnak jobban, hisz koruk veszélyes átmeneti időszak diktatúra és demokrácia közt. Ingoványos, illően a helyszínhez. A változó idők és az ország sebezhető lelkiállapota okán az atmoszféra paranoid, a vidék elmaradottsága ráadásul némi okkult horror ízt is hoz a történetbe, egy-két pillanat erejéig még az a kérdés is felmerülhet bennünk, hogy van-e természetfeletti a film világában. Ezúttal nem a vidék válik a történet egyik kulcsszereplőjévé, antagonistájává, hanem a sötét és szégyenletes történelmi múlt.

1
Mindez alapján még azt is hihetnénk, hogy e film valahol félúton van a történelemóra és a sablonkrimi között, és az alkotók pusztán ötvöztek egy közérdeklődésre számot tartó témát egy népszerű zsánerrel. És mi sem áll távolabb a valóságtól. Már a legelső képek biztosítanak minket arról, hogy jó kezekben vagyunk. Madártávlatból látunk lenyűgöző totálokat a címszereplő vidékről, e főcím pedig olyan jól sikerült, mintha egy HBO-s sorozathoz készítették volna, azzal a céllal, hogy akár egy tucat évad minden részét ezzel nyissák. Noha nem kimondottan akciódús filmről van szó, a fényképezés nem csak a tájképek, de az üldözéses jelenetek alkalmával is kreatív. A történetmesélés mindeközben minimalista, sallangmentes, letisztult, az alkotók például a bevezető felvonás alkalmával néhány nüansszal mindent elmesélnek hőseikről. A finálé apokaliptikussága pedig már csak hab a tortán, ahogy az is, hogy filmünkben a spanyol színészvilág legjobbjai szerepelnek (Antonio de la Torre, Raúl Arévalo).

 

Mocsárvidék (La isla mínima/Marshland)
Színes, feliratos, spanyol krimi, 105 perc, 2014

Rendező: Alberto Rodríguez
Forgatókönyvíró: Alberto Rodríguez, Rafael Cobos
Operatőr: Alex Catalán
Zene: Julio de la Rosa
Producer: Mercedes Gamero, Mikel Lejarza
Executive producer: José Antonio Félez
Vágó: José M. G. Moyano

Szereplők: Javier Gutiérrez (Juan), Raúl Arévalo (Pedro), María Varod (Trinidad), Perico Cervantes (Padre Trinidad), Jesús Ortiz (Andrés), Jesús Carroza (Miguel), Antonio de la Torre (Rodrigo)

Bemutató dátuma: 2015. június 11.

Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

16 éven aluliaknak nem ajánlott

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Yorgos Lanthimos: Bugonia
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Beszámoló a XI. Országos Rajzfilmünnep szakmai napjáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés