bezár
 

film

2015. 09. 14.
Kilógó kilók
Bent Hamer: 1001 gramm
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ez az a film, amiből megtudhatjuk, hogy mennyire nehéz is az élet. Mármint nem elvontan, hanem tényleg. Grammra pontosan.

Bent Hamer egyszerre megható és komikus filmjei rendre olyan kisembereket vonultatnak fel hősökként, akik a mindennapi életben találják meg a boldogságot. A Tótumfaktum Charles Bukowskiról mintázott írója azért csúszik egyre lejjebb a társadalmi ranglétrán, hogy végül mindenen és mindenkin nevethessen, az O’Horten nyugdíjas vasutasa és a Dalok a konyhából konyha-szakértője egy-egy fontos találkozás után kezdik el felfedezni a világ eleve adott, apró örömeit. Ebben a magánmitológiában az igazi élet egyik akadálya a munka, a betagozódás a rendszerbe, a lelketlen mókuskerék.

prae.hu

1001 gramm

Nincs ez másképp az 1001 gramm esetében sem. Marie-nak (Ane Dahl Torp) ráadásul tényleg a rendszer és a szabályosság jelenti a munkáját. Abban az intézetben dolgozik, ami a norvég tömeg mértékegységének egységességéért felel, magyarul ők ellenőrzik, hogy az országban az egy kiló az mindenütt egy kiló-e. Ez a foglalkozás persze már eleve magával hozza a Hartenre jellemző finom irónia és fekete humor lehetőségét. A megszállott tudósok vallásos tisztelete a súlyok és a pontosság felé, valamint a tömeggel kapcsolatos mondások átvitt és konkrét értelme közti lebegtetés („az életben a legnagyobb teher, ha nem cipelhetsz semmit”) pillanatok alatt játékos és könnyed hangulatot adnak a filmnek.

1001 gramm

Éppen ezért nehéz néha átélni az érzelmesebb pillanatokat: Marie ugyanis a film során elveszti volt élettársát és apját. A lelkében tátongó űrt egyre inkább csak a munkával tudja betölteni, míg egy nemzetközi kiló konferencián el nem jut Párizsba, ahol a szerelem és a megpróbáltatások káosza végül felszabadítja. Kellemesen érzelmes zongorafutamok (zene: John Erik Kaada) és szimbolikájában már-már tolakodóan egyértelmű, mégis megkapó képek húzzák alá a komolyabb pillanatokat. Kifejező a szembeállítás a norvég város és Marie házának rendezett, egyszínű tereit bemutató totálok és Párizs kaotikus, árnyalatoktól hemzsegő sokszínűsége között, akárcsak a két beállítás esetében ugyanarról a sikátorról, a film elején szűk börtönként mutatva azt, a film végén pedig folyosóként a csillagos égre. Mégis néha megbicsaklik az összhatás az abszurd, játékos alaphang és a szomorúbbnak szánt jelenetek miatt, a két esztétikai minőség mintha enyhén egymás ellen dolgozna. Az apa betegsége nem tud igazán tragikus lenni, amikor pedig bajba kerül a norvég kiló prototípusa, akkor tényleg nehéz eldönteni, hogy együtt kell érezni a hőssel, vagy nevetni kell rajta. A teljes filmélmény vésősoron azon múlik, hogy a néző tud-e azonosulni az 1001 gramm ilyenfajta kettős, egyszerre abszurd és szomorkás látásmódjával, igaz, a humor mindenképpen elviszi a hátán a filmet.

1001 gramm

Marie pedig megtanulja a leckét: vannak nem mérhető különbségek és különböző egyensúlyok, valamint egyenrangú, de eltérő szemszögek. Ebben segíti a tömegmérések felöl az élet súlyát latolgató és természetbe menekülő apja (Stein Winge) és újdonsült szerelme (Laurent Stocker), aki pedig a vándormadarak városonként változó énekét tanulmányozza. A természet a filmben maga az élet és a szabadság, mégis a szalmában fetrengés elkoptatott giccse és a csöpp, energiatakarékos autók komikuma még mintha ezt az üzenetet is idézőjelbe tennék.

1001 gramm

Az 1001 gramm végső soron egy újabb kellemes ujjgyakorlat a kiváló norvég rendezőtől, tehát nagyjából az, amit várni lehetett. Az a fajta kiszámítható rendszeresség ez, aminek örülünk.

 

1001 gramm

Színes, feliratos, norvég-német filmdráma, 93 perc, 2014

Korhatár: 12

Rendező: Bent Hamer

Forgatókönyvíró: Bent Hamer

Operatőr: John Christian Rosenlund

Zene: John Erik Kaada

Producer: Bent Hamer

Vágó: Anders Refn

Szereplők: Ane Dahl Torp, Laurent Stocker, Hildegun Riise, Stein Winge, Per Christian Ellefsen, Didier Flamand, Dinara Drukarova

Bemutató: 2015. augusztus 13.

Forgalmazza: Vertigo Média Kft.

nyomtat

Szerzők

-- Hajnal Márton --


További írások a rovatból

Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Beszámoló a XI. Országos Rajzfilmünnep szakmai napjáról
Gareth Edwards: Jurassic World – Újjászületés

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés