bezár
 

film

2016. 03. 09.
Döntsd a falat piros ruciban!
Tim Miller: Deadpool
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A legutóbbi X-Men-részt is gyártó csapat nemrég box office rekordot ért el, fityiszt mutatott a tinédzserkategóriás szuperhősdaraboknak, valamint önreflexív húzásait hónapokkal ezelőtt sztratoszféráig reklámozta a marketing. Kérdés: úttörő dolog-e a szabadszájú zsoldost előrántani a kalapból?

2009-ben az első önálló Rozsomák-akcióthriller már a publikum elé tárta Wade Wilson, a nagydumás, ámde roppant hatékony kardforgató szuperkatona alakját, ám mivel az adamantiumkarmú antihős szólóműve nem igazán aratott tetszést, az 1991-es „születésű” kulthérosz is ment a fridzsiderbe. Idén, évek múltán némileg új reinkarnációban tér vissza Fabian Nicieza és Rob Liefeld különleges osztagos teremtménye: Tim Miller rendező semmit nem vesződik a korábbi X-Men-prequel cselekményével, rögvest egy sajátságosan interpretált románc közepéből szakítja ki a címszereplőt, hogy aztán bosszúangyallá csiszolva őt ámokfutásra küldje.

prae.hu

Deadpool

Lévén e mozi zömmel PR-ból nyeri levegőjét, a legfontosabb infókat réges-régen össze lehetett csipegetni: Deadpool (akit egyébként a gyalázatos emlékű, ötödik Piszkos Harry-filmről, a Holtbiztos tippről neveztek el – melyre Cserkész, a hű barát ivójában utalás is esik) pontosan tudja, hogy képregényfigura, így nem rest teremtettségéből fakadó viccekkel reflektálni önnön létére, netán csatlósai, ellenlábasai húzásaira vagy éppen a hozzá nőtt zsánerre. Újdonságot igazából nem kapunk, be kell érnünk azzal, ami van, és azon szórakozni. Szerencsére, hiába Deadpool készen kapottsága, azon lehet is mit. Ritmusérzék kipipálva, poénsűrűség elegendő – a készítőbrigád szépen arra kér bennünket, dőljünk hátra, habzsoljuk a popcornt, igyuk hozzá a kólát. Rögtön a nyitófőcím példával szolgál a főhős adottságaira, illetve az egész produkció természetére: a filmet egy szerencsétlen idióta rendezte, a stábot CGI-fura, dögös csaj, szuperlegény, brit rosszarc alkotják. Darabokra törik a negyedik fal („breaking the fourth wall”), „Haláltotó” egy karambollal egybekötött autós revanshajsza során a fogdmeg alsónadrágjába kapaszkodik, szivargyújtót dug le egy másik zsivány torkán. Miller és írótársai elérik, hogy végre ne csak vértelen kaszabolás vagy városromboló páncélosok divatdiktátorkodása bonyolódjon, ömöljön is a vér, fájjon a seb. Ez azonban csupán szimpla különbségtétel a csúfságokat kilúgozó PG-13-besorolás és a kemény pillanatokkal nem fukarkodó R-címke között: aki látott már 17 éven felülieknek szóló akciókavalkádot (és valljuk be, 10-15 évvel ezelőttig, a Mátrixig vagy a Hannibalig könnyen elér a mai 20-30 éves generáció emlékezete), tudomásul veszi, miért fröccsen a hemoglobin. Így a Deadpool, bár e téren konkurenciát jelenthet a tini-romboláspornók ellenében, végeredményben csupán ügyesen vászonra diktált gyilkolás, szex, káromkodásóda egy vörös hacukába bújt fegyverforgatóval, aki csókkal küld mementót fő vevőkörének. Ez a nosztalgia részben gond, részben nem. Probléma, mert nem eredeti húzás, nem baj, mert a sablonok élvezetesek. Újfent régi, hatékony összetevők újrahasznosítása zajlik posztmodern eszközökkel, a film pedig derekasan tartja magát, pergő cselekményszövése sosem veszít erejéből, hiába a klisék sora vagy hiába mutatná többnek magát a mozi a magasabb korhatár miatt. Jórészt kiszólásai tartják életben szellemesen, beteg humorral: hokipályán vérző, takarítógéppel űzött pancser fetreng a főhős útjában, aki közben gonosz kacajt hallat, a szexizmus jegyében szegeződik 9 mm-es két nőstényördög fejéhez, a főnemezis jobbkezeként színre lépő MMA-s Gina Carano keblének kibuggyanása ilyen kontextusban bónuszpontot ér.

Deadpool

Ömöljön ránk bármennyi kikacsintó epizód (visszatekeréstől flashbacken át ágyban maszturbáló, nevetgélő akcióhősig), akárhány vaskos odamondás („Úgy hiányzik ez, mint szűzlánynak a smirglis vibrátor.”), a Deadpool mégsem tudja igazán elengedni a gyeplőt, és emiatt végzi jó dolgozatként egy majdnem borítékolt zseniális helyett. Bosszúszálát, melyben a torz külsejű, átvert címalak tönkreverői után rohan, csak-csak sikerül felforgató, határsértő önreflexióval spékelni, a kissé nyálba fulladó melodrámai betétek (intimitással vagy anélkül) viszont nyomatékosan a sztori komolyan vehetőségéért lopják a játékidő perceit. Noha a Valentin napi reklámhadjárat igyekezte elkendőzni az apró gyermekbetegséget, hovatovább maga Wade Wilson is cinikusan szerelmi történetként aposztrofálja véres-beles kalandjait, senkinek nem hiányoznak a szappanoperába illő, zsebkendőpusztító epizódok rákbetegségről, összeborulásról. Piros maskarás kardvívónk rögtön húzna egy vonalat, legyintene az ügyetlenkedésre, és gyors távkapcsolós kiiktatással reagálna a nyálesztétikára. Igaz, a készítők robbanásokkal, effektrohammal teszik szebbé a finálé pillanatait, óhatatlanul a kortárs destrukció-eposzoknak kedvezve a párszemélyes, dühvezérelt mexikói felállások hátrányára, mégis, abba jó belemerülni. Élvezetes látni a törő-zúzó, majd messzire repülő Kolosszust vagy az ő orosz akcentusú aranyköpéseit hallgatni (mosolyt ereszthetünk el Xavier professzor iskolaemblémája vagy a szinte teljesen kiürült X-kastély láttán). Maximálisan örömteli Negaszónikus Tini Torpedó magánszámaira csettinteni, az előjátékoknak beillő toborzó-kínzáson vagy a szerelembeteg indiai taxis riválisrabló, túszaprító, fegyverkollekciós mellékszálán térdet csapkodni – hogy Deadpoollal szólva, a nagy összecsapás után ne csak a szerelmesek nagytotálja, hanem egy bizonyos testnyílás is tágra nyíljon.

Végefőcím utáni kényeztetésre is érdemes várni: nem toppan ugyan be Samuel L. Jackson, ellenben a folytatásra az időutazó Kábelt ígéri a maszkos rendteremtő (aki nyilvánvalóan előre látta saját mozija bevételsikerét), de akár Deadpool csinos fürdőköpenyében is gyönyörködhetünk. Meg az akciókban, a sokadik odavágással együtt. Vanessa és Wade enyelgésében viszont nem.

 

Deadpool

Színes, szinkronizált amerikai-kanadai akcióvígjáték, 2016, 108 perc

Rendezte: Tim Miller

Írta: Fabian Nicieza és Rob Liefeld karaktere nyomán Rhett Reese, Paul Wernick

Zene: Junkie XL

Operatőr: Ken Seng

Vágó: Julian Clarke

Szereplők: Ryan Reynolds (Wade/ Deadpool), Morena Baccarin (Vanessa), Ed Skrein (Ajax), Stefan Kapicic (Kolosszus hangja), Brianna Hildebrand (Negaszónikus Tini Torpedó)

Forgalmazza: InterCom

Bemutató: 2016. február 11.

Korhatár: 16 

 

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Yorgos Lanthimos: Bugonia
Nemes László: Árva
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés