bezár
 

színház

2018. 11. 09.
Don Juan visszatér
Bemutató a Jurányiban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Don Juan visszatér Don Juan visszatér a háborúból. Azért jön, hogy megkeressen valakit. De nem találja azt, akit elhagyott. Csak nők és nők mindenhol. Az utca, a város, a régi ház — minden csak valaminek a mása, mint az a szerelem, amiről egyszer lekopik a festék. Don Juan viszont azt állítja, hogy megváltozott. Más ember lett: nem az, aki volt. Lehetséges ez? Egy férfi, húsz női szerep Ödön von Horváth finomra hangolt bűntudat-drámájában.

Interjú Klem Viktorral és Kovács Ádámmal

Osztálytársak voltak az egyetemen, szobatársak a kollégiumban, együtt csinálták A nagybőgő című monodrámát. Elmondásuk szerint a hasonló ízlésük, a barátságuk megkönnyíti a közös munkát. Klem Viktorral és Kovács Ádámmal a következő bemutatójukról, a Don Juan visszatér című előadásról beszélgettünk.

Szkéné színház

Miért nyúltatok ehhez Don Juan történethez?

Viktor: Alapvetően Ádám ötlete volt Ödön von Horváth Don Juan visszatér című műve, de volt egy pontja az előkészítésnek, a beszélgetéseinknek, még mielőtt pályáztunk volna, amikor nekem lett fontosabb a darab. De közös a lelkesedés.

Ádám: Állandóan változik, mikor kinek mi fontos a darabban.

Viktor: Már egy éve foglalkozunk ezzel a művel, és még mindig nem untuk meg, sőt nekem ez a szerep az egyik legnagyobb kihívás, ami előtt valaha álltam.

Ádám: Rengeteg Don Juan feldolgozással találkoztam már. Ez egy olyan név, ami mindenkinek a fejében él, mindenkinek eszébe jut róla valami. Az eddigi élményeimben mindig maradt valami hiányérzet, sztereotip szinten maradtak a megközelítések. Don Juan jön, elcsábítja a nőket, aztán otthagyja őket. Ödön von Horváth darabjánál éreztem azt, hogy a leginkább közel került hozzám a címszereplő alakja. Reményeim szerint a nézőknek is egy közelebbi Don Juant jelent majd a mi előadásunk.

Miről szól a darab?

Viktor: Érdekes játékszabályt rak fel az Ödön von Horváth darab, ami nagyon modern, 21. századi. Don Juan egyetlen dolgot szeretne, egy irányba tartani, egy nőhöz, aki felé lelkiismeret-furdalása van.

Ádám: Nem hasonlítható a korábbi Don Juanokhoz, mert a szerző megengedte magának, hogy csak a nevet és a figurát vegye át. Az író az első világháború után teszi az eseményeket, viszont mi kivettük a konkrét utalásokat, de az érződik, hogy egy nagy világégés után vagyunk. Don Juan visszatér, és az elhagyott menyasszonyát szeretné megkeresni. Ez különböző okok miatt nem sikerül. Aztán mindenféle nővel találkozik. Végül megtalálja, de nem árulom el, hogy mi történik akkor. Műfajilag bűntudat-drámának tekintjük a Don Juan visszatér című művet.

Ádám, ez az első nagyszínpadi rendezésed.

Ádám: Sokat segít, és nagyon fontos volt, hogy ez a csapat jött össze az előadásra. Velük szerettem volna megcsinálni a Don Juan visszatér-t és örülök, hogy mindenki elvállalta.

Viktor: Nagyon bátor dolog Ádám részéről az anyagválasztás. A magyar színháztörténetben eddig csak ketten mertek ehhez a darabhoz nyúlni. Nem szokványos dologgal készülünk, hiszen Ödön von Horváth maga sem szokványos.

Szerintetek miért aktuális ma Don Juan?

Ádám: Nem tudjuk, hogy létező személy volt-e Don Juan, de minden korban mindenki foglalkozott vele. Ödön von Horváth úgy fogalmazott a drámához írt előszavában, hogy „ha volt, akkor most is van, és lesz is”. Teljesen új helyzetben látjuk ezt az embert, nem ezt szoktuk meg. Kicsit a Nóra 2.-höz tudnám hasonlítani. Az anyagban van valami költőiség.

Viktor: Az a mitikus távolság, amit általában Don Juannal kapcsolatban akár színészként, akár nézőként tapasztaltunk, az itt nincs. Ödön von Horváth tesz egy ajánlatot ezzel az írással, és mi is azt keresgéljük, hogy azokat a figurákat, akiket mi szeretnénk láttatni, az igenis legyen közel a nézőkhöz, és legyen komolyan vehető, de ne a misztikussága, hanem a nagyon könnyen nyomon követhető pszichológiája miatt. Emberszerű, mitikus figurát szeretnénk megrajzolni, aki elég racionálisan viselkedik. A racionalitásában fellelhető abszurditás és szélsőségesség hozhatja zavarba a nézőt. Épelméjű, koherensen viselkedő palit szeretnénk ábrázolni.

Ádám: Az jó lenne, ha a nézők az előadás után elkezdenének vitatkozni, vagy legalább beszélgetni arról, hogy kinek van igaza. A próbafolyamat során a színésznők és köztünk kialakult már egy vita Don Juan személyét illetően.

Mennyire változtattatok a szövegen?

Ádám: Az eredetiben egy férfi és 28 női szereplő van, nálunk maradt 20 nő, és azt 5 színésznő játssza. Eléggé belenyúltunk, van benne egy szál, amit teljesen átírtam. Izgalmas szál egy fiatal lány és férfi között. A kinek-mit-szabad téma a darabban. Rágalmazásnak lehetünk szemtanúi. Van egy krimiszál, de nem ad az előadás ehhez egyértelmű megoldókulcsot.

Viktor: Én személyesen nagyon kíváncsi vagyok, hogy a nézők majd mit gondolnak.

Bordás Katinka

 

Don Juan: Klem Viktor
Nők: Hajdu Lujza, Kerekes Éva, Nagy Mari, Sztarenki Dóra, Török-Illyés Orsolya
Díszlettervező: Schnábel Zita
Jelmeztervező: Szlávik Juli
Dramaturg: Tóth Réka Ágnes
Zeneszerző: Kalotás Csaba
Rendező: Kovács Ádám

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója
színház

Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én a József Attila Színházban
A Hét komédia című Plautus-kötet bemutatója
A szexuális nevelés hiánya és TikTok a Nemzetközi Roma Színházi fesztiválon

Más művészeti ágakról

Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Csáki László: Kék Pelikan


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés