bezár
 

art&design

2020. 10. 10.
„Fragments of Eternity” – Dóczi Attila kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„Fragments of Eternity” – Dóczi Attila kiállítása A Nagyházi Contemporary második kiállításán Dóczi Attila progresszív alkotói világába nyerhetük betekintést. A művész legújabb, „Fragments of Eternity” című egyéni kiállítása – amelyet Patrick Tayler nyitott meg – a „Powerformat”, a „Shape of Noise” és „Trophy” sorozataiból válogat. 

Dóczi munkái egy ismeretlen utópia fennmaradt darabjait mutatják be, amelyben az installációk a távoli jövőben, mai világunk romantizált, újraértelmezett emlékeiként maradtak fenn. Ebben az elképzelt távoli jövőben a számunkra nem is annyira messzi rendszerváltás utáni időszak markáns esztétikai elemei – olykor humoros hangvétellel – élednek újjá. Dóczi fesztelen anyag és színhasználata hol merész eleganciát, hol súlyos iróniát csempész a kompozíciókba. Munkáit a művészeti médiumok széles skálája közötti szabad átjárás jellemzi, installációi túlfeszítik a hagyományos értelemben vett műtárgy fogalmát. Műveit, mint kisajátított talált tárgyakat láthatjuk, amelyek a végtelen idő töredékeiként jelennek meg. 

prae.hu

A kilencvenes évek digitális forradalma meghatározó erővel hatott Dóczi vizuális világára. A korra jellemző színek és formák jelentős inspirációs pontként szolgálnak a művész alkotásaiban. Utópisztikus univerzumában keveredik a megfakult neonszínek kínos nosztalgiája, a rideg fémek és műanyag formák által teremtett durvasággal és feszültséggel. Egy új korszak szabadság-reménye mellett finoman érzékelhető az emberiség egyre növekvő technológiai kiszolgáltatottságának előrevetítése. Felsejlik egy világ, mely a letépett plakátokkal és installációkkal egyszerre lehet a korszak rave bulijának dekorációja, vagy egy elképzelt jövő trendtörténeti ereklyéje.

Míg a Powerformat sorozatban a letépett reklámok inspirálta fizikai erőknek csak egy része kap hangsúlyt, addig a Shape of Noise-ban ezek új jelentést nyernek. A fogyasztói társadalomban már állandósult reklám és hirdetés dömping keltette folyamatos zaj manifesztálódik, keveredve az ipari termelés jellegzetes anyagaival. Megjelenik a sokszorosított grafika, valamint a gépsorok által létrehozott tömegtermékek. Ahogyan a Trophy sorozat esetében is, Dóczi alkotói folyamatának fontos részét képezi a használt csomagolóanyagok, hungarocellek, építőipari elemek, plakátok, kiválasztása és beemelése. A műtárgyakon megjelenő, olykor azokat áttörő műanyag kiegészítők, láncok, valamint az installációkhoz felhasznált ready-made tárgyak a művész keze nyomán új narratívába rendeződnek. 

A tépésnyomok erőszakos taktilitása váltakozik az ipari fröccsöntött emléktárgyak elegyítésével. Dóczi munkáin megjelenő robbanásszerű erők, karmolások energiája erős futurista benyomásokat indukálnak, felelevenítve a képregények szuperhőseinek világát. Ugyanakkor a nonfiguratív ornamentikák és ocelot minták a jelen mainstream trendjeit egy letűnt kor esztétikájaként idézik meg. Az installatív munkák egy-egy kirakós darabjaiként jelennek meg egy távoli, felborult világrend utolsó mementóiként. Ennek a poszt-kapitalista teremtéstörténetnek legfőbb stációi a státusz, szexualitás és az egyre növekvő hulladék-felhalmozás. A megteremtett komplex vízión túl, Dóczi fontosnak tartja, hogy a befogadóban megfogalmazódjon a kijózanító gondolat, miszerint a kiállításon látott anyagok lassanként teljesen behálózzák a Földet. Összeforrnak a környezettel, hosszú évszázadok alatt indulnak csak bomlásnak és akárhogy igyekszünk, sokkal tovább fognak fennmaradni, mint maga az emberiség.

Kurátor: Danka Zsófia

 

A kiállítás megtekinthető 2020. október 9–30. között a Nagyházi Contemporary Galériában.

Helyszín: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 13.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

A Füsziről és a Roma Hősök Fesztiválról Balogh Rodrigóval beszélgettünk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés