bezár
 

zene

2008. 04. 21.
Az Egyenlítőn innen, a Sarkkörön túl
Mari Boine és Tinariwen koncertje a MűPában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Egyenlítőn innen, a Sarkkörön túl A földrajzi távolság és az éghajlati különbség ellenére egymáshoz nagyon hasonló sorssal és hagyományokkal rendelkező muzsikusok lépnek a Bartók Béla Nemzeti hangversenyterem színpadára május 11-én.
A számi nemzetiségű Mari Boine a Lappföld Sarkkörön túli, Norvégiához tartozó részéről származik, akinek - népével együtt - nem volt szabad vállalnia nyelvét, vallását és szokásait mintegy húsz évvel ezelőttig.

Akkor azonban megtörni látszott a jég, és mint annyiszor, most is először a dalokban szólalhattak meg saját nyelvükön a számik, énekelhették a kőkorszak óta megőrzött dallamaikat, a joikukat, vehették elő szertartásaik ősi hangszereit, a különböző nagyságú sámándobokat.
Mari Boine
Mari Boine az elsők között teremtett nyilvánosságot a számik érzéseit, reményeit megéneklő balladáknak, a farkasokról, ismerős emberekről, a természetről szóló, mindig variált formában előadott joikuknak. Húsz esztendeje járja a világot gondosan megválogatott hangszereseivel, miközben a számihoz hasonló struktúrájú zenéket tanulmányozza szerte a világon, többek között Afrika különböző országaiban is. A könnyen elhangolódó számi dobokat afrikai dobra cserélve zárt helyen és szabad téren egyaránt magával ragadja a közönséget.
Tinariwen
Az 1979-ben, egy afrikai menekülttáborban alakult Tinariwen ("sivár vidékek, földek, sivatagok") zenészei még a tuareg felkelésben is részt vettek a kilencvenes évek elején, később azonban deklaráltan csak a zenével kívánták a berberekhez tartozó tuaregek felemelkedését szolgálni. Népük zenéjét játszották eredeti formában és minden lehetséges változatban, amit szülőföldjük, Nyugat-Szudán dallamai megengedtek.

Ez volt az első tuareg zenekar, amely akusztikus gitárról elektromosra váltott, stílusát a tradicionális berber népdalok, a sivatagi gyökér-blues, az észak-afrikai transzba tévedt ritmika (chaabi, rai) valamint a Led Zeppelin, Jimi Hendrix és Santana által inspirált blues-rock elegyítésével alakította ki. A végeredmény a világszerte hódító, teljesen egyedi sivatagi blues, amit legközelebb éppen a Művészetek Palotájában mutat be.
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Roy Jacobsen: A láthatatlanok című regényéről
Dev Patel: A Majomember
Alex Garland: Polgárháború
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés