bezár
 

irodalom

2014. 07. 27.
Vajon mire gondolhatott a szakács?
FISZ-tábor Visegrádon, 3. nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Permanens rácsodálkozás a festői tájra, beszélgetések a fák hűs árnyékában, nappal kávé, este pálinka. A FISZ-tábor harmadik napján a holokausztra való emlékezés az egyik legfontosabb téma, és megérkezik Visegrádra Tompa Andrea is.

Szőllőssy Balázs nem a levegőbe beszélt, amikor megígérte, hogy egész nap lesz kávé. A vécépapír- és szappanellátás azonban akadozik, de egyrészt nem lehet egyszerre mindent, másrészt ezt is csak azért írom le, hogy valami rosszat is írjak a táborról, mert amúgy csak jókat tudok. Még az ebédet és a vacsorát is ehetőnek tartom, bár sokan fogalmaznak meg kritikát a koszttal kapcsolatban, elhangzik például a „vajon mire gondolhatott a szakács?” kérdés is. Természetesen költői kérdés.

prae.hu

Felmerülnek aztán komolyabb kérdések: az egyik délutáni kerekasztal-beszélgetés témája a holokauszt vizuális reprezentációja. Előtte egy lengyel rövidfilmet nézünk meg, amelyben egy idős túlélő újratetováltatja a karján található sorszámot, amelyet a haláltáborban kapott. A történet ennél persze jóval bonyolultabb és elgondolkodtatóbb – Antal Nikolett erről beszélget Turai Hedviggel, Pécsi Katalinnal és Murai Andrással, akik egyetértenek abban, hogy egy provokatív alkotásról van szó, amitől kényelmetlenül érezzük magunkat.

Filmnézés Mogyóróhegyen

Turai Hedvig szerint a film nem születhetett volna meg évtizedekkel korábban, és a helyszín is fontos: Lengyelországban a holokauszt feldolgozására nagy figyelmet fordítanak, legalábbis nagyobbat, mint nálunk. Pécsi Katalin arra hívja fel a figyelmet, hogy a második világháború időben nagyon közeli, sokan élnek még az Auschwitzból visszatérők közül, az áldozatok és túlélők gyerekei is magukénak érzik a traumát, ami azonban a társadalom egyéb tagjairól nem mondható el.

A holokausztról sokan évekig, évtizedekig képtelenek voltak beszélni még a családtagjaiknak is, a művészetek esetében pedig hasonlóan problematikus az ábrázolás mikéntje. Szóba jön például a Sorstalanság filmváltozata jól táplált szereplőivel, vagy a Schindler listája hollywoodi kasszasikerével, Murai András pedig többször is visszatér Lanzmann Shoah című dokumentumfilmjére, ami viszont a provokáció eszközével dolgozik. A végén nagyjából megegyezés születik, hogy mindegyik típusú műnek van létjogosultsága.

Este Szilágyi Zsófia beszélget Tompa Andreával pályakezdésről, regényírásról és egyebekről. Például a színjátszásról, amelyről hamar kiderült, hogy nem neki való. Az íráshoz viszont sokáig gyűjtötte az önbizalmat. Az önbizalomról elmondja, hogy mindenképpen belülről kell jönnie, noha a pozitív visszajelzéseket is szívesen könyveli el az ember. Kezdetben színikritikákat írt: ezzel egyrészt az írást gyakorolta, másrészt véleményt mondhatott a napi eseményekről, amely szerinte a szépírásba nem fér bele.

Tárcát is írt, de beismeri, hogy a kispróza nem az ő műfaja, kell neki a tér a kibontakozásra. Első regényében (A hóhér háza) saját magát írta meg, illetve az 1989-es romániai eseményeket, amelyeket tizennyolc évesen élt át. Felmerült a kérdés, hogy ezután lesz-e újabb témája, de második könyve, a Fejtől s lábtól is jó kritikákat kapott: az első és második világháborús erdélyi történések és a korabeli orvosi szaknyelv ismerete is komoly tájékozottságról tanúskodik.

Az írást még egy-két hétre sem szereti abbahagyni, bár az sem jó szerinte, ha addig ír, amíg le nem esik a székről, mert utána nehéz visszamászni oda. Sokkal jobb, ha az ember életébe más is belefér. A táborlakók életébe is sok minden belefér az íráson kívül, például az akciós áron kapható pálinka, meg azok a beszélgetések, amelyek felidézése viszont szétfeszítené a tudósítás kereteit. Folytatás holnap!

 

Fotók: Káldy Sára

nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása

Más művészeti ágakról

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés