bezár
 

zene

2016. 03. 11.
Középkori látomások és elektronika
Beszélgetés Mandel Róberttel a Geneamus következő koncertje kapcsán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Középkori látomások és elektronika Mandel Róberttel először a digitális váltás kapcsán beszélgettünk, majd a Geneamus Ensemble megalakulása adott okot egy interjúra. Az együttes CAFe Budapest Fesztiválon való debütálásáról kritikát írtunk. Egy újabb fontos koncert előtt a változásról és az együttes jövőjéről kérdezzük.

PRAE.HU: Az októberi koncert alkalmával olyan érzésem volt, hogy a megközelítően hasonló számú régi hangszer és elektronikai kütyü hangzásából a régi zene dominál. Változott azóta az elképzelés, avagy én látom rosszul a koncepciót?

A régizene és az elektronikus kompozíciók aránya nagyjából azonos, bár a péntek esti koncerten több kortárs kompozíció hangzik el, köztük a Bingeni Szent Hildegárd apátnő zenéje által ihletett szvit is. Utóbbi egyfajta ősbemutatónak is számít, bár teljes terjedelmében május 8-án Győrben az 5Templom Fesztiválon mutatjuk be a művet.

Geneamus Ensemble

PRAE.HU: Egyébként milyen volt a tavalyi koncert fogadtatása?

Az október 10-én a Bálnában elhangzott koncertünk abszolút bemutatkozó hangverseny volt, ahol az adott keretek közt szerettünk volna hirtelen mindent eljátszani. Ebből persze gondjaink is voltak, hisz 6 szerző hatféle koncepciója túl sok lett arra az egy estére. A közönség nagyon szerette, magyaros vastapssal lett vége a koncertnek, a szakma pedig kifejezetten jóindulatúan állt hozzá. Magánbeszélgetéseken persze megkaptuk a keményebb kritikát is, és pont az építő kritika hatására kezdtünk el tematikus műsorokban gondolkodni. Ezúttal a Műcsarnokban egy sokkal egységesebb hangzású koncertet tervezünk és csinálunk, ahol a nagy Hildagard von Bingen szvitet Baráth Bálint szerezte, benne az apátnő eredeti zenéjével eredeti hangszereken. Keresztes Szabolcs és Johannes Kretz, valamint Kádár Mihály és jómagam jegyezte művek is felcsendülnek, de gondolatvilágukban hasonlóak mind.

Geneamus Ensemble

PRAE.HU: Mintha az elkövetkező koncerten két elektronikus zenész hiányozna majd az eredeti legénységből. Különösen Szigetvári Andrea hiánya lep meg, mivel legutóbb ő vezette az együttest és azt mondtad, hogy az ő javaslatára választottatok úgy, hogy "az európai zenetörténet legkorábbi lejegyzett művei és a legmodernebb elektronika" közé feszítetek átjárható hidat.

A Geneamus Ensemble alapkoncepciója az volt, hogy az együttes a mindenkori koncertprogramhoz alakulva maradjon mindig flexibilis. A pénteki koncerten új emberek is csatlakoztak, hiszen Kállay Katalin blockflöte művész a középkori zeneanyagban nagyon fontos szerepet játszik majd. A nyári és őszi koncerteken további vendégművészek csatlakoznak, hiszen közös műsort tervezünk a Szent Efrém énekegyüttessel, és a bécsi meg az antwerpeni koncertjeinken több osztrák zeneszerző is dolgozik majd a koncertprogramunkban.

A bemutatkozásra való felkészüléskor rengeteget tanultunk egymástól, Szigetvári Andrea valóban szaktudásával és tapasztalatával sokat segített, de egy együttes munkája állandó jelenlétet kíván. Andrea számos helyen oktat, előad és mellette koncertezik világszerte, így már a próbák alatt jelezte, hogy a jövőben többet szeretne a saját zenéjével foglalkozni, mint a Geneamus repertoárjával.

PRAE.HU: A zenekar nevéből nem emlékszem a Wien-re. Miért volt szükség a változásra?

Az együttes neve valójában csak Geneamus Ensemble, a Wien sokszor van, sokszor nincs... Sajnos bizonyos okok miatt számít az, hogy egy együttes honnan jön, és miután egyre több osztrák művész csatlakozik hozzánk - ahogy a "Geneamus" nevet viselő osztrák egyesületünknek is egyre több bécsi és salzburgi tagja van -, fontos néha a megjelölés. Más okok is léteznek, amelyekről azonban publikusan nem nyilatkozhatok.

PRAE.HU: Legutóbb azt is említetted, hogy "kifejezetten tematikus elven szeretnénk alakítani a következő évek eseményeit". Gondolom korántsem véletlen a 12. századi misztikus, tudós, zeneszerző és látnok választása. Van ebben valami szerepe a misztikának, ne adj isten vallásosságnak, illetve Hildegard kritikus (és őszinte) természetének?

A tematikus munka a bemutatkozó koncertünk túlzott sokszínűségére, és ezáltal kissé zavaró eklektikusságára is válasz. Ezúttal az egyházi vonatkozásnak van szerepe, hiszen a művet teljes pompájában május 8-án a győri 5Templom fesztiválon mutathatjuk be.

PRAE.HU: Talán csak az én figyelmetlenségem, de viszonylag ritkán találkozom Geneamus Ensemble Wien koncertekkel. Ausztriában illetve más országokban vannak fellépéseitek?

A Geneamus csak augusztusban alakult, és eddig ez lesz a második nagyobb fellépésünk. Ugyanakkor sokszor lépünk fel kisebb formációkkal, ahol ugyancsak a Geneamus név alatt muzsikálunk. A Magyar Filmhét nagyszabású megnyitóján is mi játszottunk a napokban, és a jövő szerencsénkre rengeteg rangos meghívást hozott.

PRAE.HU: Mi lesz az együttes következő nagy durranása, és mik a jövőre vonatkozó terveitek?

2016. május 13-án a bécsi zeneművészeti főiskolán, a Haydn Saal-ban lesz az igazi nagy bemutatkozás, ahol a Johannes Kretz vezette tanszék növendékeinek a Ganemaus számára komponált művei hangzanak el, majd előadjuk ott is a Visions of St Hildegard of Bingen című művet.

Izgalmas vállaklozás lesz a Művészetek Völgye felkérésére írt és előadandó mű, amelyet a vigándpetendi templomban adunk elő nyáron, majd ősszel ismét a CAFe Budapest fesztiválon játszunk, és azt követően megyünk néhány belgiumi fellépésre kora tavasszal. 2017-től sűrű lesz a program, amelyről majd időben tájékoztatjuk a közönséget.

PRAE.HU: Akkor még lesz néhány alkalmunk megcsodálni az együttes muzsikáját. A pénteki koncerten milyen különlegességekre készülhetünk fel? Ha tanácsot tudsz adni: hogyan fogadjuk be ezt a muzsikát?

A pénteki koncertünkön talán a legizgalmasabb az lesz, hogy az autentikus hangszerek mellett élőben szólalnak meg a moduláris szintetizátorok, egyenrangú hangszerként. Korábban inkább "tape" ről szólaltak meg az elektronikus művek, mi azonban ahol lehet, ezt élővé tesszük.

Geneamus Ensemble Live

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/548168878679974/

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


Más művészeti ágakról

Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban
Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés