irodalom
A vendégek elcsendesedtek, Balogh Endre megnyitotta a Kötetlenül sorozat ötödik estjét, melynek első decemberi vendége Élő Csenge Enikő volt. Horváth Florencia, a beszélgetések állandó moderátora arra kérte Enikőt, valamint a zenei kíséretet biztosító Molnár Boldizsárt, hogy az estet egy három versből álló, gitárjátékkal kiegészülő egységgel nyissák. Elhangoztak a Felgöngyölítés, valamint a Még egy napig karodban lennék című versek.
Az Apám országa munkacímre reflektálva Csenge elmondta, hogy kötettervét nem cikluscímek tagolják, hanem – ahogy ő fogalmazott – apró, rövid snittek. Egy-egy zenés blokkot ezért olyan mondatok nyitottak, amelyek a nagy egységhez kapcsolódva fogalmaztak meg gondolatokat. Boldizsár többek között a Beatlestől, Leonard Cohentől, valamint David Bowie-tól is játszott zenei műveket.
„Apám országában senki sem öl. Miért tenné?” – olvassa Csenge, akinek az előadóművészet már gyerekkorától szerves része az életének. Elmesélte, hogy ez egészen a nagymamájával töltött évekhez nyúlik vissza, aki rengeteg verset, mondókát olvasott neki – ekkor érzett rá a ritmus és a rím fontosságára. Szintlépést jelentett, amikor a városi Ki mit tud? színpadán adta elő Nemes Nagy Ágnes Jeromos, a remeterák című hosszú művét, melyért különdíjat kapott.
Saját bevallása szerint az irodalom volt az, amit a legjobban várt iskolás éveiben, ennek ellenére az írás sokkal később vált mindennapjainak szerves részévé. Mégsem a magyar szakot választotta tanulmányai folytatásakor, hanem a Károli Egyetemen kezdett filozófiát hallgatni, amit „isteni közbeavatkozásként” élt meg. Az egyetemi évek alatt Géher István László indította el pályáján, segítette őt a versek javításával, értékelésével.
![]()
Csenge vallástörténészként diplomázott, jelenleg filozófiából írja doktori disszertációját – Florencia arra volt kíváncsi, hogy mennyire hat a tudományos munka a szépirodalmi tevékenységre. A filozófia és a vallástörténet olyan világlátást nyújt számára, amelyet alkalmazni tud a szövegeket megírásakor. A tudományos elmélyültség ugyanakkor neutrális figyelmet kíván, amely sok esetben nehézséget okoz abban, hogy visszataláljon az alkotói folyamatokhoz.
Mivel kötetterve erősen épít az istenképre, az Istennel való kapcsolatra, ezért a beszélgetés egy pontján ez a téma is előkerült. Csenge elmesélte, hogy dilemmáit, szorongó-szorongató érzéseit kezdte versekben megfogalmazni, feltérképezni működésüket, így születtek meg az első szövegei ebben a témában. Kezdetben voltak kétségei az istenes versek aktualitásával, „divatosságával” kapcsolatban, de úgy gondolta, hogy ebben tud hiteles és őszinte maradni.
![]()
Az Apám országa munkacímet viselő kötettervének befejezésében nagy előrelépést jelentett a 2021-ben elnyert Móricz Zsigmond-ösztöndíj, hiszen sokkal tudatosabban kellett felépíteni a szövegvilágot. Elmesélte, hogy volt egy korábbi, Visszafoglalt testrészek című kézirata is, melyeket mégsem érzett még publikálásra alkalmasnak. Néhány szöveget ugyan átvett a korábbi anyagból, de nagyrészt új szövegek írásába kezdett az Apám országa megírása során.
Szövegeit szüntelenül szerkeszti, javítja, kitörölt részeket ír át és metszi ki megint a versekből. Úgy érzi, hogy a kötetterv darabjai szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és ennek nem kizárólag a metafizikai jelleg az oka, hanem az is, hogy ennek elérése tudatos cél számára. Természetesen ír olyan verseket is, melyek nem kerülnek bele az anyagba, mert idegenek annak koncepciójától – összességében koherens, egységes első kötettel szeretne debütálni.
Verseit éveken át líraműhelyekre, alkotói-baráti társaságokba vitte, mára ez megváltozott. A Csengét az est folyamán gitárral kísérő Molnár Boldizsárnak mutatja meg a szövegeit, mivel úgy gondolja, hogy kívülállóként, olvasott emberként tud érdemben hozzászólni verseihez. Ezt követően újabb zenés blokk keretén belül Csenge elmondta Most nem és A halhatatlanok című verseit. „Mi igenis teszünk” – hangzik a felolvasott sorok között.
Ehhez kapcsolódva Florencia arról kérdezte Csengét, hogy a számos művészeti terület közül mára mi az, ami még mindig meghatározó az életében. Elmesélte, hogy a Garcia Lorca Halott nevű formációban kezdett énekelni 2019-ben, ami nagyon tanulságos élmény volt számára: ráébredt a dalszöveg és versírás közti különbségekre, valamint arra, hogy dalszöveget írni legalább annyira nehéz, mint lírát.
![]()
Emellett évekig járt slam versenyekre, ezek közül fontos fordulópontot jelentett az országos bajnokságra való bekerülés és az ott megszerzett nyolcadik helyezés. Első verspublikációját követően azonban úgy érezte, hogy a szépirodalom fogja jelenteni számára a jövőbeli utat, ezért abbahagyta a slam poetry-t. Kiemelte, hogy míg a slam világában a színpad, az azonnali taps okozhat boldogságot, valamint a folyamatos megszólalás, jelenlét, addig a szépirodalomban ez egy sokkal hosszabb, nagyobb ívű folyamat.
Elmesélte, hogy sok olyan mester segítette a pályakezdésben, akik nélkülözhetetlen tanácsokkal látták el. Deres Kornélia, Mezei Gábor és Sirokai Mátyás líraműhelyeit külön kiemelte, valamint azokat az irodalmi közegeket, például a JAK- és FISZ-táborokat, ahol megtalálhatta a számára fontos embereket.
A jövőt tekintve Csengének számos terve van, de még az sem biztos, hogy verseskötetével szeretne debütálni. Készülőben van ugyanis egy majdnem befejezett novelláskötete, amelyben olyan érzékeny témákkal foglalkozik, mint például a családi traumák. Kiemelte, ennek kapcsán fontos kérdés, hogy képes-e új hangon megszólalni, hiszen már számos kiváló alkotás született ezekben a témákban.
Terveinek sora azonban nem áll meg a novellánál, hiszen szeretne kisregényt is írni, sőt, az irodalom világán túl az Egyesült Államokban való elutazás az egyik legnagyobb vágya. Az utolsó verses-zenés blokkban Csenge újabb három szövegét olvasta fel, az Egészen egyszerű most minden, a Félek, hogy megint sötét lesz, valamint az Álmomban fekete víz csorog kezdetűeket. A gitárkísérettel egybekötött beszélgetés-felolvasás a Kötetlenül sorozat egyik kiemelkedő eseménye volt.
Fotók: Szabó Dávid András



