bezár
 

film

2008. 03. 20.
Vágy és vezeklés
Az anonim alliterálók ajánlásával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vágy és vezeklés Ladikunk a Titanic-Rómeó és Júlia-Szeress most érzelmi Bermuda-háromszög viharában vergődik, de még így is meglepően fájdalmasan hasít belénk egy ilyen cím - ami ráadásul fals, az eredeti simán "Vezeklés".
Mindezt sikerült még megmarketingelni egy közröhejszámba menő rádió-spottal, amin hallgatók és műsorvezetők egymás fejét fogták szörnyülködéssel vegyes röhögés közepette, ez volt ugye a visszajövök, a szeretlek és az elveszlek szavak fojtott hangon való lihegése a megfelelő vonós aláfestéssel. Ennél jóval célratörőbb és szimpatikusabb volt az a suttogó propaganda, amely elterjesztette, hogy Keira Knightley meztelenül látható a filmben, vagy hát legalábbis csuromvizes selyemruhában, ami meg esztétikailag a meztelennel egyenlő, lám, még a trailerben is van ebből némi ízelítő.
atonement01
Persze aki már látott trailert, és aztán a hozzá tartozó filmet, az tudhatta (volna), hogy nem ízelítő az, hanem a főfogás, a meztelen valóság teljes egésze, de azért így sem bántuk meg. Meg aztán ne hallgassuk el, a rendező Joe Wright és Knightley kisasszony legutóbbi közös gyermeke a - hogy, hogy nem - szintén romantikus regény adaptáció Büszkeség és balítélet (barom címek egymás hegyén hátán) volt, ami legalábbis vegyes fogadtatásban részesült. (Értsd: szar volt.) Volt hát honnan visszakapaszkodnia a Vágy és vezeklésnek, hogy komolyan vegyék, és le a kalappal, amiért sikerült neki!

Először is itt van ugye a szöveghű adaptáció kérdése, ami már önmagában nonszensz, mítosz, mint a mindennel elégedett anyós, ne is kutassátok, felesleges. De lehet hozzá közelíteni, akár egyre jobban, még ha a nem is kifejezetten lányregény-nyelvezetű Vágy és vezeklés az alapanyag, akkor is, legfeljebb rizikósabb.

Viszont ennek a film nevű formanyelvnek, vagy inkább nyelvformának van azért olyan választékos szókincse, hogy ha nem is ugyanúgy, ha nem is ugyanazt, de csuda dolgokat tud ám kifejezni. Joe Wright pedig megrázta magát, és mintegy a fanyalgóinak is üzenve bizonyította, nem szorul szinonimaszótárra. A fiatalok közt feszülő, halmozottan hátrányos helyzetű vonzalmat a társadalmi és a családi rosszallások mellett tragédiába forduló gyerekhisztik, valamint a világpolitika igyekszik összezúzni.

Ennek a sokfrontos háborúnak elmesélése ráadásul nyakatekert dramaturgiával terhelt, talán ezért is vetettek keresztet a projektre idejekorán többen is. És láss csodát, a készítők nemhogy könnyedén játsszák ki a nehézségeket, de a magasra tett léc megugrásával lehet csak nagyot ugrani törvénye alapján a tavalyi év egyik legnagyobb dobását tették le az asztalra. Az írógép zakatolását magába szippantó - azóta Oscarral díjazott - filmzene pedig egyenesen külön ajánlót érdemelne.
atonement02
A Vágy és vezeklés így a kifogástalan alapanyag mellett épp a fentebb sorolt a rendezői trouvaille-októl emelkedik ki magasan a romantikus átlagból. A partraszállók közt bóklászó bakák-jelenetnél aztán Wright még hanyagul a sarokba is vágja McEwan kötetét, és azt mondja, a francba is, ez mégiscsak egy film, vesz egy mély lélegzetet és egy olyan hatperces snittet hajít elénk, hogy Az ember gyermeke sokat emlegetett vonatkozó jelenetei szép emlékek maradnak csupán.
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/zW_PfE56Cuk&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/zW_PfE56Cuk&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Kicsit lelkiismeret-furdalásom is van, amiért ezt lelőttem előre, mert ez a spoiler, nem a történet csattanója, hiszen azt úgyis tudja, aki már olvasta a könyvet. Aki nem, a film után biztosan megteszi, mert ha korábban az volt a kérdés, mikén lehet ezt a szöveget a képnyelve lefordítani, akkor az irodalom iránt sem érzéketlen mozinézőket most azt foglalkoztathatja igazán, vajh’ hogy lehetett ezt a vizuális burjánzást pusztán szavakkal elmesélni. Nosza, járjunk utána!


Vágy és vezeklés (Atonement)

Rendező: Joe Wright
Író: Ian McEwan
Forgatókönyvíró: Christopher Hampton
Zeneszerző: Dario Marianelli
Operatőr: Seamus McGarvey
Jelmeztervező: Jacqueline Durran
Producer: Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Webster
Látványtervező: Sarah Greenwood
Vágó: Paul Tothill

Szereplő(k):
Keira Knightley (Cecilia Tallis)
James McAvoy (Robbie Turner)



Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Hanula Zsolt --


További írások a rovatból

Csáki László: Kék Pelikan
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés