bezár
 

Felhasználói adatlap

Felhasználó által feltöltött tartalmak:

Make stuff (and think stuff) – Csináld és gondolkodj!
Jussi Parikka finn kultúratudós, a médiaarcheológia elméletének egyik megalkotója és kutatója nyílt előadást tartott a CEU-n a digital humanities, valamint a laboratóriumi (bölcsész) tudományos módszertan aktuális kutatásairól a tudományos kérdésfelvetés és gyakorlat összefüggésében.    
A hely szelleme és szelleműzői – innovatív és fiatal JAK
Pénteken, miközben az írószemináriumok zajlottak a JAK-táborban, Fodor Péter tanár úrral csokoládét vásároltunk a Kistücsök étteremmel szemközti boltban, és arra lettünk figyelmesek, hogy egy épp beparkoló Wartburg hátsó ülésén kecske fészkelődik. Átmentünk a népszerű és színvonalas étteremhez, hogy elborzasztó árakat szemrevételezzünk, jóllehet néhány órával vagy nappal korábban P. Horváth Tamás úgy nyilatkozott, lehet étkezni már 1500 forinttól. Bundáskenyeret bunda nélkül? – kérdeztem. Csak valami zaj volt a válasz. Az étlap egyébként vonzó, a levesek és előételek valójában 1700 körül kezdődnek, minden más 2500 és 6000 közt mozog. Terjedt a hír, hogy valaki – nem emlékszem, ki – beugrott csekkolni a legendás vendéglátóhelyet, és két cent pálinkáért 1800-at fizetett. Talán étekre kellett volna költeni. 
Múltfeldolgozás és médiumok – Ceauşescu kivégzése és a rendszerváltások tanúi
Bizonyos tekintetben a csütörtöki harmadik napja volt a kulminációs pontja az idei JAK-tábornak, hiszen az írószemináriumok és a V4 workshop mellett négy nagy program töltötte ki a napot. A tábor helyszíne kibővült: Parti Nagy Lajos és Grecsó Krisztián, valamint utóbbi tárcáiból színre vitt egyszemélyes darab előadója, Horváth Gergely a szomszédos Latinovits Zoltán Művelődési Ház termében lépett föl. Ismét a politika (rövid lejárata) határozta meg a művészetekhez való viszonyunkat. 
Rendszerváltás és mátrix-tapasztalat
Amellett, hogy a József Attila Kör balatonszemesi táborának egyik fő témája a negyedszázados rendszerváltás eseménye volt az azóta eltelt idő irodalmi folyamatainak tükrében, ami az irodalom tradicionális értelemben vett „külpolitikáját” járja körül, a nevezetes „külpolitikának” egyéb sajátosságaira is figyelem irányult: éspedig az irodalom médiumköziségére, valamint a literatúra szerepének művészetközi beágyazottságára. Aligha független mindez a technológiai médiumoktól és a kulturális regiszterek közti, ma már természetesnek tekintett átjárástól. 
Változatok az időre – a JAK délre megy
A József Attila Kör a hagyományoktól eltérően idén Balatonszemesen, az Esély Alapítvány táborában tartja nyár végi táborát, amely special editionként lett hirdetve az elmúlt hetekben. Különleges kiadás, hiszen az eseménynek évezredek óta a szigligeti alkotóház adott otthon, viszont a balatonfelvidéki kastély átalakítása miatt rendhagyó módon ezúttal a tó déli oldalára kellett költöznie a népes irodalmártársaságnak. 
A JAK műfordító táborának felhívása
A József Attila Kör 2014-ben is meghirdeti műfordító táborát a magyar irodalom fordítói számára. A tábor célja a magyar irodalom bemutatása, a külföldi fordítók tájékozódásának megkönnyítése. Alább olvasható a pályázati felhívás.
David Damrosch, a Harvard professzora az ELTE-n
Az ELTE Bölcsészettudományi Karának Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszéke, illetve Angol-Amerikai Intézete meghívására Budapestre érkezik a Harvard University professzora, David Damrosch, aki március 12-től 14-ig tart nyilvános előadásokat.
Forradalom – performativitás – struktúra – konferencia Debrecenben
Az ELTE Általános Irodalomtudományi Kutatócsoportja konferenciát rendez Forradalom – performativitás – struktúra címmel 2013. május 9-10-én a debreceni MODEM-ben. A konferencia az irodalmi és történelmi esemény szerkezetének, a forradalmak elbeszélhetőségének, valamint a társadalmi-kulturális nyilvánosság viszonyrendszerének átfogó, irodalom-, történelem- és kultúratudományi vizsgálatára tesz kísérletet.
JAK műfordító tábor: felhívás
A József Attila Kör 2013-ban is meghirdeti műfordító táborát a magyar irodalom fordítói számára. A felhívás szövege alább olvasható.
A majmot a "jobbik" értelmében véve
Aktuálpolitikai szólamokkal alaposan megtűzdelt értelmezés Shakespeare A velencei kalmárjának a Nemzeti Színház nagyszínpadán startolt előadása , amely a szokásokhoz és az alapul szolgáló műhöz hasonlóan szellemes és sziporkázó. A nevetés azonban cseppet sem jóízű, a végén pedig garantáltan mindenkinek az arcára fagy a mosoly. Mohácsi István és Mohácsi János műhelyében lelepleződik a rasszista, antiszemita, demagóg, demokráciát és jogállamot leépítő, társadalmi-jogi-morális szempontból végérvényesen leszerepelt csodálatos Velence. És még a parmezánt sem lehet eladni.
Trauma – esemény – szimptóma – konferencia az ELTE bölcsészkarán
Trauma – esemény – szimptóma címmel konferenciát rendeznek az ELTE Bölcsészettudományi Karán 2011. november 17-én és 18-án. A Történés – médium – nyilvánosság elnevezésű irodalom-, média- és történelemtudományos kutatási projekt állomása lesz az ülés, mely az említett diszciplínák szerteágazó elméleti és praktikus eredményeit irodalmi és történeti események összefüggésében kívánja értelmezni.
Könyvvé lett világ
A 2009-ben megjelent Sötét tus, néma tinta című Kovács András Ferenc-kötet „vázlatkönyvként” határozta meg magát, s 2002 és 2009 közt keletkezett műveket adott közre. Az idei Bohócöröklét címe alatt a következőt olvashatjuk: Impromptuk és divertimentók, 2003–2009. Ahogy tehát a két esztendővel korábbi, úgy önmeghatározásából kiindulva első pillantásra e mostani anyag sem feltétlenül támaszt túlzott elvárásokat olvasóiban, a szórakozva tanítás és a tanítva szórakozás egyetlen feltételének az (újra)olvasás tűnik.
A József Attila Kör műfordító táborának felhívása
A József Attila Kör 2011-ben is meghirdeti műfordító táborát a magyar irodalom fordítói számára. Jelentkezési feltételek alább.
Költői recept?
Milyen az, amikor a rímkényszer fölülírja a grammatika és szemantika jólformáltságát, ám ennek sem a rontott nyelv poétikájához, sem a szubjektum önmagától való elkülönböződéséhez nincsen köze? Ha a világértelmező, tanulságokat levonó szólamok meglehetősen véletlenszerűek, vagy közhelyesek? Vajon a vers a világot megéneklő alany pillanatnyi állapotának rögzült mása volna? Szabó T. Anna új kötete kapcsán merülnek fel ezek a kérdések.
Fordulatok műben, életben
Június 28. és július 7. között volt a József Attila Kör hagyományos műfordító tábora Nagykovácsiban. A festői körülmények közt folyó műhelymunkát délutánonként előadások, esténként beszélgetések követték, az eszmecsere gyakran hajnalig tartott. A 9 nap élményeiből egy-egy táborlakó villant föl néhányat: Kerdi-Liis Kirs Észtországból, Deli-Kuroko Nahomi Japánból, Fridl Viktória Magyarországról, valamint Fekete Kati Németország-/Magyarországról.
Részben egész
Kántor Péter idén megjelent, Megtanulni élni című vaskos válogatáskötete egyben születésnapi „mementó” is: a kiadó a hatvanesztendős költőt köszöntötte vele; a megjelenést november 11-én a Nyitott Műhelyben ünnepélyes beszélgetés és felolvasás koronázta meg. Az alábbiakban recenzeáljuk a kötetet.
Old school King?
Bár Stephen King munkássága megosztja az irodalomértőket, a rajongótáboron belül is érezhető egyfajta cezura a korai művek „tökéletessége” és a késeiek „sikerületlensége” közt. És ugyan egy olyan iramban gyarapodó életmű, mint a Kingé, okot adhat a termelésnek is beállított munka iránti bizalom megvonására, szövegszerű érvek a kései írások vélt gyatrasága kapcsán alig-alig hangzanak el a fanyalgók részéről. Ehhez képest az 1973-ban született, de eleddig ki nem adott, majd nemrég átdolgozott és publikált Blaze-t, úgy tűnik, valamiféle múltidéző ujjongás lengi körül.
Az írás a legfontosabb kapcsolódás
Idén ünnepelte hatvanadik születésnapját Kántor Péter költő. Az ünneplésre a nemrég megjelent Megtanulni élni című reprezentatív válogatás is okot ad, hiszen a kötet a költő teljes eddigi munkásságának keresztmetszetét adja. Barátai, kollégái a Nyitott Műhelyben köszöntötték a jeles alkalomból.
Atlantisz reloaded – gyorstalpaló
Nem egészen egy évvel ezelőtt jelent meg az 1989-es születésű Alexis Bramhook első regénye, a Harc Atlantiszért. A kissé riasztó – mert bombasztikusan közhelyes – cím fantasy sztorit takar, enyhén dark beütéssel: a párhuzamos világokon keresztül vágtató cselekmény a mitikus város mentőakcióját rögzíti.
Budapest bűnei. A magyar kemény krimi helyzete
ImPulzus címmel a József Attila Kör újraindította kritikai beszélgetéssorozatát. Jelen sorozat állandó résztvevői Darabos Enikő, Dunajcsik Mátyás, Horváth Györgyi és Szegő János. A JAK nagy hagyományokkal rendelkező kritikai beszélgetéssorozatának legújabb kiadásában a négy fiatal kritikus új könyvekről, irodalmi jelenségekről, fiatal szerzőkről beszélget. Első alkalommal Kondor Vilmos bűnügyi regényeit, a nagysikerű Budapest Noirt, valamint folytatását, a Bűnös Budapestet járták körül.
Mindenki kisebbség?
Október 17-18-án a Petőfi Irodalmi Múzeumban rendezték meg a Szépírók Fesztiválját, mely ezúttal „Mindenki kisebbség” hívószóval tárgyalta kisebbségi irodalom, valamint kisebbség és irodalom témáját. A szombati nap krónikája.
A vihar szeme. Sziget harmadik nap
Egy koncert mindig ideális tér arra, hogy a zene nyomán saját testi jelenlétünket megtapasztaljuk. Zsigerekre hat, szokták mondani, miközben a szövegek, melyek a zenére íródnak, könnyen utat találnak a zene érzékiségétől felfokozott szívhez-lélekhez. S hogy mi van egy circle pit közepén? Ami minden vihar szemében.
Hollywood magyarul Budapest. Sziget második nap
Az idei Sziget számomra a színekről szól. Tegnap megemlékeztem színes ruházatokról és stage passekről, színes vödörben szolgált Mojitókról, ma pedig a „kulturális sokszínűségről” ejtenék pár keresetlen szót továbbra is fullextrás, művészi ihletettségű fotók alatt. Tessék.
Kezdjünk el rövidezni? Sziget első nap
Tehát: kezdjünk el rövidezni? Hangozhat a kérdés, miután a Sziget délutáni, komolyzenei és irodalmi programjaira kényelmesen söröző sztárok közelében lehetett gyúrni. A Sziget büfék idei újítása, hogy szép színes vödrökben lehet hatalmas mennyiségű Mojitót kérni, sok-sok szívószállal – voltak, akik délután háromkor egy-egy ilyen vödörrel a kezükben figyelték a Liszt Ferenc Zeneakadémia hallgatóit, majd a felolvasó sztárokat. Képes, rövidmondatos beszámoló a Sziget első napjáról.
„…kép zuhog át a szón…”
Kovács András Ferenc költészetének értelmezhetőségében – kétségtelen – a palimpszesztus, azaz az áthallásos, átírásos szöveg poétikája kínál meglehetősen stabil támpontokat. Azonban a 2002 és 2009 között született versekből készült válogatás – vagy ahogyan a Sötét tus, néma tinta meghatározása jelzi: Vázlatkönyv – a játékosságon és a hagyomány különböző színrevitelein túl más fontos tapasztalatra ugyancsak felhívja a figyelmet: nevezetesen a későmodern költészet szón alapuló esztétikájára.
A visszavágyás retorikája
Az utolsó napok a JAK műfordító táborban jellegzetesen a vég-érzéshez kapcsolódnak: a munka ugyan folyik (a lényegi részek körvonalazódnak), a fáradtság jelei azonban kezdenek kiütközni. És persze a szomorúságé is. Az utolsó két nap eseményeinek visszatekintő rekonstrukciója.
A lírikus epilógja, avagy hogyan gyújtsunk tüzet ázott erdőben
A szerdai nap a JAK műfordító táborban a költészet jegyében telt. Értsd ezt úgy, hogy miközben átfogó képet kaptunk a kortárs magyar líráról, az esti tábortüzes csapatlelkesítő melegedést mámoros éneklés kísérte.
Metallica és filozófia?
Hogy honnan lehet ismerős William Irwin filozófia-professzor neve a magyar olvasóközönség számára? Egyrészt a 2004-ben magyarul is megjelent Mátrix filozófia című könyv, másrészt a 2008-ban hazánkban is kiadott Metallica és filozófia. Agysebészeti gyorstalpaló című tanulmánygyűjtemény kapcsán. Mielőtt az utóbbi vállalkozást egy remek ötlet, egy jó kiindulópont csődjeként értékelnénk, vessünk egy pillantást magára a jelenségre.
A pokol szólítja a poklot - Stephen King ecsetvonásai
Kis túlzással azt mondanám, Stephen King gyorsabban ír, mint ahogy én olvasok. Alig fejeztem be a Lisey történetét (684 oldal), már kinn is volt magyarul a legutóbbi regény, a Duma Key (724 oldal), idén ősszel pedig Amerikában már publikálják a legújabb opuszt, az Under the Dome-ot, mely King szerint kétszer olyan hosszú, mint a Duma Key. Közben kijött egy novelláskötet (Just After Sunset) illetve egy rövidebb terjedelmű sztori, a (most még csak) e-bookként hozzáférhető UR. Elhatároztam, hogy a Duma Key olvasásának megadom a módját: ha King ennyit dolgozik, dolgozzon a kritika is. A Duma Key egyébként is megérdemli.
Szürreál élet és halál
Az eredeti megjelenéshez (1997) képest tizenegy évvel később, tavaly magyarul is megjelent Tim Burton filmrendező verseskötete, a Rímbörtön avagy az Osztrigasrác mélabús halála és más történetek. A vékony könyvecske az abszurd és morbid történetek mellett tartalmazza a szerző hasonló felfogásban készült rajzait, így akik kedvelik filmes munkáit, talán nem csalódnak a kötetben sem.
Kalapáccsal szétvert arc
Bár szerencsére fogalmam sincs, milyen érzés lehet a cím sugallta fájdalom, mindenesetre az amerikai death metál szcéna régóta – mifelénk is – sztár bandája, a Cannibal Corpse a napokban ismét Magyarországon járt, hogy megmutassa, zenéjével is alaposan el tudja kenni az arcunkat. Noha az est fő attrakciója a Children of Bodom volt, itt most csak a náluk érdekesebb Kannibálokról szólunk.
38 perc tömény rifforgia
Ezt azért remélni sem mertem: hogy jön egy magyar zenekar, és megmutatja, hogyan kell brutális metált játszani, félrebeszélés nélkül. Csuklóból, eleganciával, és úgy, ahogy itthon senki sem: elemi erővel, egyénien. A nevük: Slytract, a tavalyi év végén megjelent debütáló lemezük címe: Explanation: Unknown.
Harry Potter visszatér?
Nem, azért nem egészen. Bár J. K. Rowling új könyve, a Bogar bárd meséi a varázslóvilág még tüzetesebb feltérképezését is megcélozza, Harry Potter történetéhez alig van köze. Ellenben mulathatunk a Roxfort igazgatójának, Albus Dumbledore-nak a történetekhez fűzött jegyzetein.
A kirakós darabjai
Mi lehet egy horrorfilm esztétikájának a közvetítője? Leginkább talán a látvány, pontosabban a „látás” felfüggeszthetetlensége: hogy minden egyes pillanatban oda akarunk nézni (a vászonra, a képernyőre), még ha nem is akarjuk látni, ami történik vagy történni fog. Továbbá a hallás: egy sikoly hangja, vagy a zenéé, mely szerencsés esetben úgy festi ki a filmet, mint a színes ceruzakészlet a kifestőkönyvet.
Dincsvadászat Stephen King módra
Stephen King csaknem hétszáz oldalas regénye, a Lisey története az írásról, az olvasásról és a fikcióról szól. Létezik egy tó, melynek partján kivetjük a hálónkat, melynek vizéből mindannyian kortyolunk, állítja a könyv, és ez a tó a szavak, a mítoszok tava, minden író és olvasó álomszerű helye.
Az élet a legjobb méreg
Vicky Cristina Barcelona: a három szó nem csak az új Woody Allen-mozi címét adja, de a történet központi jelölői is. A két fiatal lány Barcelonába utazik nyaralni, a gyönyörű városban pedig a bonyolult érzelmi fejtörők és a művészet közt lavírozva igyekeznek saját elvárásaiknak megfelelni.
Ellenben
Szinte hihetetlen, hogy a legendásnak tartott göteborgi deathrash zenekar, az At The Gates egykori zenészei, Anders Björler és Jonas Björler „új” csapata, (a) The Haunted 1996 óta 6 stúdiólemezt jelentetett meg. Legutóbbi, a Versus alig egy hónapja látott napvilágot.
Sérült rendszer
Aligha van valamirevaló Sytem of a Down-rajongó, aki ne tudná, hogy a szünetelő zenekar tagjai különböző projektekben aktívak. Elsőként az énekes Serj Tankian jelentkezett lemezzel, még tavaly (Elect the Dead), most pedig a gitáros Daron Malakian és a dobos John Dolmayan szabadította a világra Scars on Broadway nevű projektjének debütáló albumát.
Nyugati emigráció, avantgárd és önéletrajz
2001 és 2004 között három kötetben jelentette meg a Kortárs Kiadó Nagy Pál költő önéletírását. Az 1956 óta Párizsban élő, a (neo)avantgárd irodalom zászlóvivőjeként a magyar költészettörténetben igen jelentékeny szerepet betöltő Magyar Műhely csoport egyik alapító tagjával a kötetek kapcsán Bónus Tibor irodalomtörténész beszélgetett az Írók Boltjában.
Igazolt remények
A Metallica új lemeze mellett az idei év kétségtelenül egyik legjobban várt metál albuma a Slipknoté. Mindezt mi sem mutatja jobban, mint hogy az All Hope Is Gone világszerte az eladási listák csúcsán nyitott a letöltések ellenére. És nem is érdemtelenül. Az új album ugyanis gyakorlatilag hibátlan.
Zenei hálózatok – Konferencia zenéről és közösségekről
Zenei kalózok, MySpace, black metal, jazz és psytrance – a „Zenei hálózatok: Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában” című konferencián fiatal kutatók adnak elő a legkülönbözőbb zenei műfajok és közösségek kapcsolatáról.
Az év metál lemeze – Metallica: Death Magnetic
Nem túlzok, ha azt mondom: 2008 legnagyobb várakozásnak elébe néző metál lemeze a Metallica új albuma, melyet Death Magnetic névre kereszteltek, és a napokban szabadítottak világra. Öt év után a thrash metál atyjai retrospektív jellegű anyagot adtak ki, a végeredmény pedig lehengerlő.
A decentralizált koncert öröme
A székesfehérvári Fezen-fesztivál meghatározó tényezője lehet a honi könnyűzenei életnek, ha továbbra is tartva a színvonalat, még több és ismertebb külföldi fellépőt csábít e kényelmes, tiszta városba. A nem-pesti koncertélmény mögött nincs nagy rejtély: egyszerűen jó érzés nem a megszokott helyeken látni nagy zenekarokat.
Az erő velük van
Nem tudok úgy táncolni, mint a Zabhegyező Holden Caulfieldje, de azért a Mystery Gangre beindultam kicsit. Meg előtte a Wackorra, a Watch My Dyingra és a Mangod Inc.-re. És még mindig jó idő volt a Fezenen.
A nevem rock, a nevem roll
Minden év szeptemberében megrendezik Székesfehérváron a Zenei Napokat. Ez az év utolsó nyári fesztiválja. Réges-régen a Vidámparkban, ingyen lehetett megnézni a zenekarokat, idén már hat színpad van a Bregyó-köz hatalmas területén, meg egy csomó kajaárus és büfé.
A rock and roll rugója
A megszokott gyors ütemterv szerint, két év elteltével jelentkezett új albummal a Motörhead. A zenekart aligha kell bemutatni; amolyan túlélőként, őslényként szokták emlegetni metálos és rock’n’roll körökben, és valóban: az énekes/basszusgitáros Lemmy Kilmister, a Motörhead szíve-lelke idén már 63 éves.
„Valami gonosz jő”
A délután ugyan javarészt a pihenés ideje a Szigeten, az Octopus Összművészeti Helyszínen azonban ekkor kezdődnek a programok. Csütörtökön a hölgyeké volt a főszerep az irodalmi sátorban, majd este ismét zúztunk: az Iron Maiden egyik egyéni követője, az Iced Earth mutatott "valami gonoszat" a Hammerworld színpadon.
Elvis Presley és a Metallica találkozása Dániában
Hogy hogy is néz ki a címben előirányzott jelenség? Zúzós gitárok, húzós tempók, és valami ördögien jól elcsípett rockenroll hangulat, Elvis-hangú és fazonú jópofa énekessel. A dán Volbeat volt az első külföldi fellépő a Hammerworld színpadon.
Valahol a Maiden Heavenben
Óriási embertömeg gyűlt össze, hogy a Sziget nulladik napján lássa az Iron Maident, ezt a különös metál-őslényt, amely Somewhere Back in Time elnevezésű showjával nálunk is tarolt. Időközben a neves Kerrang! magazin megjelentetett a tiszteletükre egy tribute-albumot is Maiden Heaven címmel.
A metalcore-paradoxon. Identitás újratöltve?
A metalcore kifejezés a metál és a hardcore keverékét játszó zenekarok muzsikáját jelöli. Nem vagyok biztos benne, hogy a szónak van funkcionális jelentése vagy különösebb – a zenét árnyaló – értelme, mégis, ha evvel jellemzik a stílust, nagyon precízen belőhető nem csak a zene, de a zenekar imázsa is. Létezne valamiféle identitás, ami alapján elkülöníthető lenne a többi súlyos zenétől? És hogyan illeszkedik "a" metál azonosságtudatába – ha van egyáltalán olyan?
A tökéletes Black Winter Day-fikció
A dallamos death metalban gyökerező, de a doom-on és a progresszív dark/gót stílusokon át a pszichedelikus rockig mindenféle kemény stílusban otthonosan mozgó finn Amorphis másodszor játszott a már nem is annyira új énekessel, Tomi Joutsennel az élen Magyarországon. Ezúttal Pécsett, a Rockmaratonon léptek föl.
A Szépség és a Szörnyeteg
A július 7-i PeCsa-szabadtéri Avril Lavigne koncertet nem elsősorban a viharfelhők, hanem a szervezői anomáliák árnyékolták be. Jellemző módon a másnapi Ministry már ugyanezen hely belső termében lett megrendezve, nem feltétlenül azért, mert bárki is tanult volna az előző napi történésekből, hanem mert az indusztriál-elektro-metálszörnyre jóval kevesebben voltak kíváncsiak.
Kiadói értekezlet, Zuboly mulatság és záróakkord
Könyvkiadás és internetes irodalom, a világirodalom hazai illetve a magyar irodalom külföldi megjelenései, promotálása, terjesztése. Remek hangulatú Zuboly koncert, nagy mennyiségű pizza, kiváló EB-döntő - és hajnalig tartó könnyű bulival ért véget vasárnap a JAK Műfordító Tábora.
A madárcsicsergés hermeneutikája, avagy én is öregszem
Nagykovácsiban ugyan kevéssé érzékelhető, hogy hétvége van, a hangulat mégis nyugodtabbnak tűnt szombaton az átlagosnál. Valószínűleg mindössze azt érzékeltük, hogy kevesebben vagyunk: pár hallgató hazautazott, még a konyhásnénik is megfogytak.
A kortárs irodalom helye. „Ott vagyunk már?”
A tematikus napoknak megfelelően a műfordító táborban pénteken dráma-nap volt. Az izgalmak teljesen a tetőfokra hágtak, hiszen este Egressy Zoltán is vendég volt, akinek Portugál című darabjának részlete házi feladat volt a Rácz Péter vezette szemináriumon.
Mágikus realizmus, politika és sonkás palacsinta
Néhány műfordító ugyan elhagyta a tábort, a programok azonban folytatódtak. Valamelyest a kánikula is enyhült, aztán délután parázs hangulat kerekedett a vajdasági magyar irodalom képviselőnek beszélgetésekor.
Trilobiták, gyereknyelv és az orosz–lengyel–magyar háromszög
Szerdán "gyereknap" volt a József Attila Kör műfordító táborában. Délután Lovász Andrea, a gyerekirodalom szakértője tartott átfogó és lendületes előadást a témában, este pedig Békés Pál, Kiss Ottó valamint Lackfi János beszélgetett Tamás Zsuzsával, a prae.hu rovatvezetőjével gyerekkönyvekről. Azt hittem, ennek a napnak a végén talán ki tudom aludni magam, de egy izgalmas orosz–magyar nemzettudat-hagyományi és aktuálpolitikai beszélgetés sokkal jobb program volt az alvásnál.
„Nem középiskolás fokon”
A magyar irodalmat – mindenekelőtt a lírát – idegen nyelvre átültető fordítók szerencsés módon olyan előadást hallgathattak meg délután, mely nem csak a fordítás mint kulturális praxis, mint közvetítés meghatározó elméleti kérdéseit érintette a huszadik századi nyugat-európai és magyar költészet történetén keresztül, de igen fontos líraelméleti és nyelvfilozófiai dilemmák is előtérbe kerültek. Ezeknek megtárgyalása alapvetően segíthetett a nyelvhez való viszony mélyebb megértésében. Kulcsár Szabó Ernő szemináriuma válaszok mellett újabb és újabb produktív kérdéseket vetett föl, ez pedig interaktívvá és „nyitottá” tette a nyelvről, líráról való beszédet.
Apád-anyád idejöjjön, valamint a kovászos uborka esete a borral
Három nap intenzív műfordítást és virslisütést követően alighanem mindenki belerázódik egy irodalmi tábor menetébe, akkor is, ha bajosan lehet csak eldönteni, hol van hűvösebb, kint az udvaron, vagy bent a szaunában. Amikor a táborszervező Dánél Móna szaunaolajat hozatott, még nem gondoltuk teljesen át, hogy ezeket akár a kinti asztalok alá is locsolhatnánk.
Prózai látlelet és a tűzoltás szabályai
Az idei műfordító tábor harmadik napja Rácz I. Péter szervező szerint „Grendel-napnak” minősíthető, hiszen a délutáni és az esti szekció is Grendel Lajos és művei körül forgott. Először a szlovák és az olasz fordításokról, majd a regények poétikájáról esett szó. Miután azt is sikerült föltérképeznünk, hol lehet a környéken tábortüzet rakni, éjjel 1-re a pecsenyénket is sütögethettük végre.
Mancsolás a nyelvvel
Június 20. és 30. között Nagykovácsiban megrendezett JAK műfordító tábor második napján elkezdődött a munka. A külföldi és magyar hallgatók Rácz Péter költő, műfordító irányításával József Attila Szabad ötletek jegyzéke című híres-hírhedt szövegével ismerkedhettek meg.
„De hol van az üst?”
Június 20. és 30. között kerül megrendezésre a József Attila Kör hagyományos fordítótábora, ahol külföldi és magyar diákok, műfordítók teszik próbára tehetségüket, illetve ismerkednek meg a szakma rejtelmeivel. Van köztük a szerb, az udmurt, a lengyel, a hindi, a cseh, a komi és az orosz, a német és angol nyelvre közvetítő hallgató. Délelőttönként és kora délutánonként dolgoznak: a műhelyt Imreh András, Rácz Péter és Szabó T. Anna vezetik; késő délután és este a kortárs irodalom, az irodalomtudomány és a kritikai élet neves képviselőinek előadásai, beszélgetései hozzák közelebb irodalom, recepció és műfordítói praxis dilemmáit. 10 napon keresztül olvashatják beszámolónkat a tábor eseményeiről.
Profi darálás és kedvencünk, a dob
Ha azon lehet is még sopánkodni, hogy a nagy külföldi zenekarok közül csak ritkán lehet Magyarországon elcsípni egyet-egyet, a death metál szcénának vannak olyan nagyjai, akik nem először lépnek föl nálunk. Közéjük tartozik az amerikai Dying Fetus is.
A Kampókéz horrorja: a történet zongorán
Joglejárat miatt évek óta hiánycikk a DVD-piacon a Kampókéz – pontosabban: Candyman – című 1992-es horrorfilm, melyet egyébként a műfaj klasszikusai közé szoktak sorolni. Újranézve ezt az egyébként nem olyan nagyon régi filmet, két dolog fogalmazódott meg bennem a horror hatáskeltő effektusaival kapcsolatban.
Magzat a méhben
Június 10-én az A38 hajón ad koncertet az amerikai death metal banda, a Dying Fetus. Előzenekaraik a magyar Tesstimony és Nadir lesz, így egyszerre képviseltetheti magát a black metál és a modern death. A jegyek elővételben 2500 Ft-ba, a helyszínen 3000 Ft-ba kerülnek.
The Last Sucker – Ministry: utoljára?
A fenti „sucker” persze George W. Bushra utal, legalábbis a Ministry legutóbbi albumának címében. De vajon a közönség mennyiben tekintheti ezt a lemezt valóban az utolsónak (amint a banda frontembere, Al Jourgensen állítja), és mennyi az esélye annak, hogy ténylegesen utoljára láthatjuk a zenekart?
„I like E. T.” – Bret Easton Ellis és az irónia
Az idei Könyvfesztivál Budapest Nagydíjas sztárja Bret Easton Ellis, ezt mindenki tudja. A csütörtöki pódiumbeszélgetés után egy fokkal érdekesebb eseménynek bizonyult a szerző sajtótájékoztatója, mely során bő egy órán keresztül kérdezhettünk. Az alábbiakban nem hagyományos beszámolót olvashatnak: sokkal inkább széljegyzetet ehhez az egy órához.
A méhecske és a méz – Bret Easton Ellis „nálunk”
Tegnap megnyitotta kapuit a XV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál. Hiller István oktatási miniszter és a kínai küldöttség nevében fölszólaló miniszter-helyettes köszöntőjét követően az idei Budapest Nagydíjas sztár, Bret Easton Ellis lépett a színpadra Lévai Balázzsal. A beszélgetés "szórakoztató" jellege kizárólag BEE-nek, a "méhecskének" volt köszönhető.
Mi a baj a Meshuggah-val?
Nincs könnyű helyzetben az, aki a svéd extrémmetál színtér jeles képviselőinek új lemezéről, az obZenről szeretne érdemben nyilatkozni. Elsősorban azért nincs, mert aki nagyon szereti őket (mint jómagam), feltehetőleg nehezen fog tudni elfogulatlanul ítélkezni, aki pedig kevésbé, annak valószínűleg továbbra is megfejthetetlen marad az ebben a különös zenei világban rejlő kuriózum(?).
Az irónia közegei
Beke Zsolt új kötete a klasszikus és az avantgárd modernség, valamint a posztmodern művészet iránt érdeklődőknek javasolt. Különösen a vizualitás, pontosabban a vizuális költészet, illetőleg a performansz és a public art némely dilemmájára fogékonyak számára.
Nyálcsorgatás és hörrögés
Kultuszfilmek hibridje – már az Alien versus Predator első része is vegyes érzelmeket kiváltó film volt, ugyanakkor persze nincs miért fanyalogni azon, miért kellett összehozni e legendás szörnyalakokat.
A jazzmuzsikus nem rocksztár
Nem tudni, hogy a közönség mekkora hányada váltott jegyet a koncertre azért, hogy Woody Allent, a filmrendezőt / sztárt nézze meg élőben, és mekkora azért, hogy kellemes New Orleans-i jazzmuzsikát hallgasson, a lényegen azonban ez mit sem változtat: kimondottan szórakoztató és élvezetes műsort láthattunk.
Hibridek - mégsem öszvérek
A Hibridekkel 2007-ben valódi sorozattá bővültek H. Nagy Péter irodalomtörténész Kaleidoszkóp-könyvei. 2005-ben Féregjáratok, 2006-ban Paraziták címmel jelentette meg írásait – előbbi tanulmányok, kritikák és könyvajánlók, utóbbi tudományos munkákról írott kritikák gyűjteménye.
Kultuszképzés és kultuszrombolás
Mi dönti el vajon egy lemez sorsát? A kritika, mely egekbe emel vagy földbe döngöl, vagy a jövő, mely alakítólag fog emlékezni a jelenre, mely? A Down együttes Over the Under című lemeze fogadtatása kapcsán merültek fel ezek a kérdések.
Thrash ünnep német precizitással
Csekély létszámú, ám lelkes közönség előtt lépett föl október 28-án, vasárnap a Kultiplexben a német thrash metál banda, a Dew-Scented, valamint a nyakizmokat bemelegítő Wackor és az Archaic. A három zenekar roppant hangulatos és intenzív bulit adott, ám ismét azzal a tapasztalattal lettünk gazdagabbak, hogy az underground thrash még mindig nem elég arculatformáló zene.
Felzárkózni, felzárkózni, felzárkózni
Lépéstartás a metál szcénában: aktuális és népszerű, ne adj’ isten jelentős zenekarok föllépése Magyarországon. Mai szemmel, rendes körülmények közt, megfizethető áron. Minthogy persze a fenti tényezők közül szinte mindegyik szubjektív, az alábbi ajánló inkább statisztikai és tendenciaszerű jelenségekre fókuszál, ha tud, objektíven.
Jazz, kultusz, satöbbi
December 27-én a Papp László Sportarénában lép föl a Woody Allen and His New Orleans Jazz Band. A jeles esemény alkalmat teremt arra, hogy a nagyérdemű életnagyságban szemlélje a pápaszemes neurotikus figurájába dermesztett kiváló rendezőt, aki feltehetőleg meggyőzően mutatja majd meg a valódi, az erőskezű (és erőstüdejű), magabiztos Allent.
Félelem a Gyártól: Dino diadala
A szinte kivétel nélkül minden lemezén sci-fi és cyberpunk témákat feldolgozó, de hagyományos társadalomkritikai attitűdöket is felmutató dalszövegek egységet hoztak létre az ember és gép viszonyát taglaló témák és a zene jellege között. Hullámvölgyek után a Divine Heresyvel most újra nagyot alkottak.
Kulturális önismeret és a dopamin hermeneutikája
Fiatal írók és exhibicionista, szimpatikus önjelöltek; színházi produkció és felolvasószínház, metálzene- és irodalom vegyült vegytisztán a Szigeten. Poézis és zene egymás kereszttüzében, avagy minden, amit a dopaminról tudni akartál (de sohasem merted megkérdezni). Félreértések sora után lett olvasható Sziget-beszámolónk.
Rendszer a káoszban: a Dream Theater és a hagyomány
Ha igaz az, újraírjuk mindazt, ami az előttünk lévők számára sem üres tér vagy tiszta lap volt, akkor azt kell mondanunk, a Dream Theater új lemeze egy messzemenőkig aktuális és reflektált lemez. Mert ma már – tetszik, nem tetszik – másképp gondolkodunk az eredetiségről, mint százötven éve tették; mások a viszonyok és mások az elvárások is.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés